Belföld

Nem teljesen liberalizált a magyar vasút

Magyarországot a nemzetközi magántársaságok a vasúti liberalizáció szempontjából még mindig zárt területnek tekintik, mivel nem jött létre az a hatóság, amely betartatná az európai és magyar jogszabályokat - mondta Antal Dániel vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos.

Antal szerint az Európai Bizottság e témáról tartott egyhetes brüsszeli megbeszélésen elhangzott, hogy a vasúti liberalizáció megvalósításához a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) belső szervezetét is át kell alakítani, hogy a magánvasutaknak ne kelljen a MÁV árufuvarozási üzletágával kapcsolatba lépniük. Fontos az is, hogy még az idén megszülessen az EU-konform új vasúti törvény, amely lehetővé teszi egy független hatósági szervezet a Magyar Vasúti Hivatal létrejöttét. Az EU álláspontja szerint az új intézmény működési feltételeit rendeletben kell majd meghatározni.


A tanácskozáson részt vevők egyetértettek abban, hogy az európai vasút újraélesztését célzó politika a következő években nagy lendületet vehet, mivel Románia és Bulgária 2007-ben az EU egységes piacához elsősorban vasúton csatlakozhat.


Ahhoz hogy hazánk megfelelően kihasználja a tranzitország szerepéből adódó előnyöket, a MÁV Rt-n belül létre kell hozni a Magyar Vasúti Hivatal elődjeként funkcionáló szervezeti egységet. Ennek az intézménynek kell jövőre felügyelnie a 2007 évi menetrendek készítését, a magyarországi pályát használó vasutak hozzáférésének szabályait és díjait.

Antal Dániel szerint az európai jogszabályok átvétele, a hatósági díjak és hozzáférési szabályok véglegesítése növeli a MÁV árufuvarozási üzletágának piaci értékét is.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.