Belföld

Újabb bizonytalanságok autópálya finanszírozás-ügyben

Nem szavazta meg a Nemzeti Autópálya Rt. az első 125 milliárdos hitelfelvételt, így késhet az autópálya-építkezések új típusú finanszírozása - írj a Magyar Hírlap.

Az eredeti terv szerint idén őszig az állami Magyar Fejlesztési Bank és a kereskedelmi bankok finanszírozzák a pályaépítéseket, majd kötvénykibocsátással teremtenék elő a jövő évi kiadások fedezetét.

Az idei költségvetésben – a tervezett építkezésekhez szükséges hatszázmilliárd helyett – így csak néhány tízmilliárd forint áll rendelkezésre erre a célra, amit kifejezetten az M0-s körgyűrű továbbépítésére szánták.

A kormány február eleji döntése értelmében a pályaprogram “felelőse” az Állami Autópálya-kezelő Rt., amely az építést és az üzemeltetést is végzi majd (átvéve tehát ezen feladatokat az Nemzeti Autópálya Rt.-től). A finanszírozás kérdésében azonban átmeneti intézkedésekre van szükség, hiszen az autópálya-kezelő hitelfelvétele vagy esetleges kötvénykibocsátása hosszabb időt vesz igénybe. Erre született az az átmeneti megoldás, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. 125 milliárd forintnyi hitelt vesz fel kereskedelmi bankoktól, s ezenfelül a Magyar Fejlesztési Bank 158 milliárdos hitelt ad a cégnek.

A fejlesztési bankos kölcsön útjában, úgy tűnik, semmi sem áll, hiszen az állami pénzintézet kormányhatározat alapján – alapítói határozattal – gond nélkül folyósíthatja a szükséges 158 milliárdot. Ennek forrásai értesüléseink szerint az Európai Fejlesztési Banktól és a külföldi pénzpiacokról felveendő hitelek lesznek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik