Belföld

BMW 3-as – mindenekfelett

Magyarországra is megérkezett az ötödik generációs 3-as BMW. Az új modell nagyobb térkínálatával, sportos technikájával és innovatív megoldásaival újra a kategória csúcsát jelenti. Tekintse meg képgalériánkat >>

Harminc év és 7 millió példány után immár az ötödik generációjához érkezett a BMW 3-as sorozata. A bajorok legnagyobb darabszámban eladott modellje hat év után újult meg. A fejlesztések célja nem egyszerű átdolgozás volt, az autó kívül-belül teljesen új. A vezetőtervező ennél a modellnél is Chris Bangle, az ő nevéhez fűződik a jelenlegi teljes BMW paletta.


BMW 3-as – mindenekfelett 1


Szép munka

Éppen ezért szinte természetes, hogy az új 3-as is nagyon hasonlít a család többi tagjához, különösen a legutóbb bemutatott egyeshez. A hűtőmaszk sokkal markánsabb lett, továbbra is kitüntetett szerepük van az elmaradhatatlan ikerlámpáknak, és az autó oldalán végigfutó markáns élnek. Egyedül a hátsó lámpák némileg ellentmondásosak, így egy ideig barátkozni kell a formákkal.

A karosszéria nemcsak szép, de nagyobb is lett. Az új 3-as minden irányba gyarapodott, hosszabb, szélesebb és magasabb, a tengelytáv 3 és fél centit nőt, így orvosolták az előd szűkös térkínálatát.

A belső tér sem hazudtolja meg a BMW nevet, hiszen az utasteret egyaránt jellemzi a kényelem és a sportosság. Természetesen ebbe a modellbe is rendelhető iDrive, amely a klímán és rádión kívül szinte az összes kényelmi rendszert működteti.

Továbbra is sportos

Az új 3-as kezdetben négyféle motorral lesz elérhető. A legerősebb verzió a 330i, melynek soros hathengeres motorja 258 lóerős, 27-tel teljesít többet, mint elődje. A maximális nyomaték 300 Nm, 2500 és 4000 közötti percenkénti fordulatszámon. Ráadásul a motor nagyon könnyű is, hiszen jó néhány alkatrészét az alumíniumnál is 30 százalékkal könnyebb magnéziummal helyettesítették.

A hathengeresben újnak számít a Valvetronic szelepvezérlés is, amely a szelep lökethosszának állításával változtatja a motorba bejutó levegő mennyiségét. A BMW 330i mindössze 6,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebességét pedig 250 km/óránál korlátozza az elektronika. Ennek a motornak a kistestvére kapott helyett 325i-ben. A 218 lóerős egység 250 Nm nyomatékra képes 2750 és 4250 percenkénti fordulatszámok között.



BMW 3-as – mindenekfelett 2


A sorozat jelenlegi alapverziója a négyhengeres 150 lóerős szintén Valvetronicos 320i. Ez a modell is könnyedén teljesíti a BMW-től elvárható dinamizmust, hiszen 9 másodperc alatt van százon, végsebessége pedig 220 km óránként.

A rendkívül sikeres dízel erőforrásokat, egyelőre csak 320d demonstrálja. A szegmens legsportosabb dízele a második generációs Common Rail technológiának köszönhetően 163 lóerős, melyhez 340 Nm nyomaték társul. A kétliteres dízel 8,3 másodperc alatt van százon, végsebessége 225 km/óra, ráadásul igen takarékos, mivel átlagban beéri 5,7 literrel. Ehhez a jó fogyasztáshoz persze nagyban hozzájárul a jól áttételezett váltó, amely akár kézi, akár automata, a sorozat minden modelljében hatsebességes.

Élenjáró technika

Az új 3-asban nemcsak a motorok gondoskodnak a vezetési élmény fokozásáról, de rengeteg technológiai fejlesztés is. A hajtáslánc továbbra is hagyományos: hosszában van elhelyezve a motor, és természetesen a hátsókerekeket hajtja.

Újdonságnak számít a teljes egészében könnyűfémből készült első futómű, amely tökéletesen végzi dolgát, egyensúlyba hozza az autó dinamizmusát és a kényelmet. Szintén újdonság a hátsó futómű is amely immár öt lengőkaros megoldással igyekszik ellátni feladatát.

Az igazi unikum azonban a hathengeres modellekhez választható aktív kormányzási rendszer, amelyet eddig csak magasabb kategóriájú BMW-k kiváltsága volt. A berendezés a kormány áttételét változtatja a sebességtől függően. Az új 3-asban ráadásul a rendszer problémás útviszonyok esetén, például jégen, hóban vagy nedves aszfalton még inkább beavatkozik. Így gyorsabban és precízebben igazítja ki az autót, mint akár egy tapasztalt vezető, ennek köszönhetően nagyban nő a biztonsága.

Szintén a biztonságot szolgálja a legújabb generációs DSC+ menetstabilizáló, amely a lejtőn való elindulásnál meggátolja a visszagurulást, illetve az autó megállásnál érzékelhető bólintását csökkenti. Az új rendszer azt is érzékeli, ha esőben autózunk, ilyenkor automatikusan apró, de észrevétlen fékezéssel tűnteti el a vízfilmet a féktárcsákról, ezzel is javítva a fékteljesítményt.


BMW 3-as – mindenekfelett 3

Menetközben

A BMW 3-as sajtóbemutatóján lehetőségünk volt kipróbálni az autót. A bajorok húzómodellje nagyon magasra tette a mércét. Helykínálata ugyan még mindig nem a legjobb, de tényleg sokat javult az elődhöz képest. A minőségi kidolgozás és rengeteg elektronikai berendezés miatt a hármas a nagyobb kategóriás limuzinok hangulatát idézi.

A próba során a 320d menetközben bizonyította, hogy még mindig a 3-as BMW a sportlimuzinok királya. A futómű hangolás tökéletesre sikerült az autó egyszerre nagyon stabil és mégis kényelmes. A rengeteg elektronika berendezésnek köszönhetően még extrém körülmények között is gyerekjáték irányítani.

A négyhengeres, 163 lóerős dízel, bődületes nyomatékával valódi sportautót varázsol a hármasból. Az új modell alapára valamivel 8 millió alatt van, de a sportdízel csak fél millióval drágább, így mindenképpen a 320d az ésszerű választás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik