Belföld

Magyar flotta a horvát Adrián

Alig titkoltan a közép-európai üzleti vitorlázópiacot célozza az idei szezonra felállított, magyar tulajdonú vitorlás flotta, az Adriatic Challenge. Az osztrák hegemóniát még jó darabig nem veszélyeztetik a magyar hajók.

Minden esztendő újabb meglepetéseket tartogat a horvát Adrián – legalább magyar szempontból. A legfrissebb a három magyar üzletember által létrehozott Adriatic Challenge. A horvát Adrián húsz, azonos felszereltségű, versenyre felkészített Bavaria 42 Match típusú vitorlás hajóból álló flotta várja az érdeklődőket, akik komplex versenyprogramokban vehetnek részt.


A magyarok egyre hangsúlyosabb adriai jelenléte persze nem újdonság. Sőt, pontosabban fogalmazva a honi cégek tőkesúlya is egyre jelentékenyebb az adriai vizeken. „Magyar Adriáról” persze, még korántsem beszélhetünk, annál is kevésbé, mert a legtöbb hajót osztrák tulajdonosok állomásoztatják a horvát vizeken, őket követik a házigazdák, s a dobogó harmadik fokára szorultak a németek.








Egyszerű recept
„Végy három üzletembert, az egyikük lehetőleg legyen afféle Föld-kerülő, a másik kettő esetében elegendő a szenvedélyes sportszeretet, ereszd össze őket, aztán várd ki a végét.” Nos, a három magyar üzletember nem teljesen ismeretlen a honi vitorláséletben. Kezdjük a sort Gál Józseffel, aki azon kevés magyar egyikének mondhatja magát, aki klasszikus műfajban, tehát vitorlással megkerülte a Földet – ráadásul nem is egyszer. Ehhez képest Láng Róbert és Gallasz Lajos inkább üzletemberként ismert, illetve köztudott róluk, hogy mindenre elszánt szerelmesei a vitorlázásnak.

Már nálunk is üzleti sport


Annyi azonban látható, hogy az elmúlt néhány évben a hagyományos tenisz mellé nem csak a golf zárkózott fel a nálunk is egyre népszerűbb üzleti sportok közé, hanem a vitorlázás is. Olyannyira, hogy ez a sport a honi üzleti életben szinte már kötelező társasági esemény lett.


A vitorlázás üzleti karrierje semmi esetre sem tekinthető véletlennek. Ez a sportág ugyanis több szempontból is különösen alkalmas a presztízs-sport szerepének betöltésére. Egyrészt meglehetősen vastag bukszát feltételez, hiszen a hajók és a hozzájuk tartozó felszerelési tárgyak, öltözékek drágák. Különösen a tengeri ágazatban, ahol még az utazás is hozzájön az előbbiekhez. Tehát a résztvevők köre szükségképpen exkluzív.


Másfelől arról sem feledkezhetünk meg, hogy a vitorlázás hamisítatlan csapatsport, így nem csupán a cég dolgozóinak összetartozását erősíti, de a nem feltétlen sportos alkatú felső vezetésnek is lehetőséget nyújt, hogy az önfeláldozó kollégák sikeréből részesüljenek. A kollegiális „önfeláldozást” sem kell persze, túlértékelni, hiszen a cégvezetés sok esetben jutalomként osztja a vállalati hajó legénységi helyeit a jól teljesítő munkatársaknak.


Sűrű versenyprogram


Az elmúlt esztendőkben az évről évre sűrűbb versenyprogram jelezte a magyarok térnyerését, illetőleg a versenyekhez kapcsolódó marina-bizniszben (Tribunj) és a szállodaiparban (Hvar) is feltűntek a hazai cégek. A múlt év egyik legelegánsabb céges versenye az októberben rendezett, az FMC Consulting és az Event Yachting szervezésében meghirdetett II. FMC Kupa volt. Olyan vállalatok csapatai reprezentálták az elit mezőnyt, mint az Oracle, a Hewlett Packard, a SAP, a Microsoft, a K&H Bank, a Mol csoport, vagy a Nestlé.


Az FMC Kupa egyébként nem annyira a kockázatos futamokról szólt, inkább a céges csapatok összekovácsolására nyújtott lehetőséget. Ezért – más adriai versenyektől eltérően – itt kivételesen nagy hangsúlyt helyeztek a parti és a party-programokra. Nem kevés pénzért, tegyük hozzá, hiszen egy-egy 8 személyes hajó nevezési díja elérte a másfél millió forintot. Ugyanakkor a sor másik végén, az egyetemi regattán már másfél százezer forintért is elindulhatott egy-egy hajóegység.



Magyar flotta a horvát Adrián 9

A flotta új minőség


A biogradi Marina Kornati kikötőjében felállított Adriatic Challenge flotta azonban minőségileg új helyzetet teremt, amennyiben húsz vitorlásból álló, úgynevezett one-design, azaz felszereltségében is teljesen azonos, speciálisan versenyzésre előkészített vitorlást bocsátanak egyidejűleg az érdeklődők rendelkezésére. A flottát többrétű felhasználásra készítik elő: az Adriatic Challenge egyaránt szervez professzionális versenyeket és amatőr kupákat, valamint „flottilla” programokat – ez utóbbiak állnak legtávolabb a hagyományos versenyzéstől, és legközelebb a rivalizálás nélküli vitorlázáshoz.


A cég a szervezés tekintetében is rugalmas: lehetséges pusztán a hajókat vagy az egész flottát bérbe venni, de a szervezők igény esetén vállalják a verseny teljes körű megrendezését is, az engedélyek beszerzésétől a bírók szervezésén át egészen a hivatalos eredményhirdetésig. Sőt, mindez tovább is bővíthető: igény szerint a komplex verseny- és flottillaszervezés magában foglalja a kikötés utáni programokat is az étterem- és szállásfoglalástól a főzőversennyel színesített esti mulatság kivitelezéséig.


A flottatulajdonosok, persze, nem csak a magyar bajnokságokra, regattákra „gyúrnak”. Komoly eredményként könyvelik el, hogy a részben az osztrák szövetség égisze alatt megvalósítandó idei Adriatic Sailing Week házigazdái lehetnek. Az osztrák vitorlás szövetségek mellett már tárgyalásokat folytatnak a cseh és lengyel szervezetekkel is, hogy 2006-ban az Adriatic Challenge flottájának igénybevételével rendezzék meg nemzeti bajnokságaikat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik