Belföld

Egyre több a veszélyes útszakasz

Kétezer kilométert is meghaladja a burkolati hibák, elsősorban nyomvályúk miatt fokozottan balesetveszélyes közutak hossza hazánkban - írja a Népszabadság.

A mintegy hétezer milliárd forint értékű és 30 ezer kilométeres állami közúthálózat fele elhasználódott. 1995-ben még csak 250 kilométeren kellett esős időben különösen ügyelniük a az autósoknak, 2002-re ez elérte az ezer kilométert. A legfrissebb statisztikák szerint az elmúlt két évben újabb lendületet vett az országúthálózat lepusztulása: a nem végleges tavalyi összesítések szerint mára 2004 kilométernyi fő-, és mellékút volt fokozottan balesetveszélyes a tehergépkocsik által hátrahagyott hosszirányú mélyedések miatt.

A 16 különféle paramétert figyelembe vevő vizsgálatokon az utak ötven százaléka a lehető legrosszabb értékelést kapta. Elméleti számítások szerint a ma még elfogadható állapotban lévő fő-, és mellékutak várhatóan öt-hét évig tartanak ki felújítás nélkül.

A felületi állapot alapján a legtöbb rossz úttal a hivatalos statisztikák szerint Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Zala, illetve Pest megyében találkozhatnak az autósok. A legjobb utakkal Somogy megye dicsekedhet.

Az úthálózat állapotának további romlását lelassító legfontosabb beruházásokhoz óvatos számítások szerint is legalább 123 milliárd forintra lett volna szükség idén. A pénzügyi tárca azonban még azt a 80 milliárd forintos keretet is megnyirbálta, amit a költségvetés elfogadásakor a parlament jóváhagyott. A közútkezelők számára előírt tíz százalékos kötelező tartalék-képzés miatt a fő-, és mellékutakra így csupán 72 milliárd forint maradt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik