Belföld

GM, FIAT – válás olasz módra

Hosszas egyezkedés után a General Motorsnak végre sikerült elkerülnie a FIAT felvásárlásának fenyegető csapdáját: 1,55 milliárd eurót fizet az európai konszernnek csak azért, hogy az ne hívja le eladási opcióját.

A FIAT 1,55 milliárd euró fejében mond le a részvénypakettjének 80 százalékára vonatkozó eladási opcióról, melyet az amerikai General Motorsszal (GM) szemben érvényesíthetett volna. A GM egy 2000-ben kötött együttműködési szerződés értelmében a FIAT részvényeinek 20 százalékát vásárolta meg 2,4 milliárd euróért, a fennmaradó hányadra pedig 2004 és 2009 között az éppen érvényes árfolyamon lehívható eladási opciót kapott az olasz autóipari vállalat.

Az eredeti szerződés megkötése után azonban a FIAT csillaga tovább hanyatlott. Az Európában amúgy is veszteséges GM pedig minden áron igyekezett szabadulni a számára kedvezőtlen üzlettől.








Teljes hírzárlat
Dános András, az Opel Hungária sajtószóvivője a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy a konszern leányvállalatainál teljes hírzárlatot rendeltek el, a következő pár hónapban feltehetően nem is fogják feloldani. A döntés annyiban azonban bizonyosan érinteni fogja a magyarországi Opelt, hogy a szentgotthárdi gyár visszakerül 100 százalékos GM tulajdonba. Az utóbbi években a GM-FIAT vegyes vállalatának része volt.

Fellélegzett a FIAT

A két konszernigazgató megegyezése szerint felszámolják az együttműködési kezdeményezéseket is a GM és a FIAT között. Már meglévő közös gyártóvállalataikat is megszüntetik. A GM azonnal átutal az olasz gyárnak 1 milliárd eurót, 90 napon belül pedig további 550 milliót, hogy az elálljon az eladási opció lehívásától. Az ugyanis azzal járt volna, hogy a GM automatikusan átveszi az olasz vállalat kötelezettségeit is. Konkrétan ez hatmilliárd euró azonnali kifizetést jelentett volna az amerikai óriásnak. A GM továbbá lemond már megvásárolt részvényeinek 10 százalékáról.

A sajtónyilatkozatok arról tanúskodnak, hogy mindkét fél megkönnyebbült. Luca Montezemolo FIAT-vezér szerint így a konszern végre ismét olasz irányítás alá kerül, és teljes pénzügyi szabadságot élvezhet. A GM által rendelkezésre bocsátott készpénz éppen jól jön az adósságok rendezéséhez. Olaszország legnagyobb versenyszférában tevékenykedő munkaadója ugyanis öt év óta folyamatosan pénzügyi gondokkal küzd, többek között az eladások visszaesése miatt. Tavaly a csoport 10 ezer járművel kevesebbet értékesített, mint egy évvel korábban, piaci részesedése ezzel 7,8 százalékról 7,1 százalékra csökkent. A romló mutatók mellett a dolgozók sztrájkjai csak tovább nehezítették a konszern működését.

Drágulnak a FIAT-papírok

Az olasz vállalat papírjai 3,69 százalékkal drágultak a milánói értéktőzsdén hétfő délelőtt: 6,15 euróra a pénteki 5,93 eurós záróról.

A GM is szabadabban lélegzik

A General Motors vezetősége igyekezett a jogi utat megkerülve rendezni a FIAT csoporttal fennálló nézeteltéréseit. Mivel az amerikai óriás a 2000-es megállapodás opcióról szóló részét érvénytelennek tekinti, bíróságon is megtámadhatta volna vételi kötelezettségét. A konszern arra hivatkozott, hogy a FIAT az eredeti szerződés megkötése óta eladta Fidis nevű pénzügyi szolgáltató érdekeltségét, és hárommilliárd eurós tőkeemelést hajtott végre.

A GM már korábban meglévő európai érdekeltségei az utóbbi időben gyengélkedtek, ennek hatására az amerikai vezetőség radikális szerkezeti átalakításokat hirdetett meg 2004 őszén. A bejelentés szerint a GM 2006 végéig 63 ezer európai munkahelyből 12 ezret szüntetne meg, ebből tízezret Németországban. Az Opel bochumi üzemében emiatt egy hétig nem dolgoztak, ez hatással volt a GM más üzemeinek a termelésére is. Az átfogó szanálási terv mellett a FIAT nehézségei csak tovább rontották volna az amerikai autóipari cég helyzetét.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik