Belföld

Egyre több autót hívnak vissza

A hiányos tesztek és kiérleletlen fejlesztési munkák eredményeképpen 2004-ben ugrásszerűen megemelkedett a visszahívások száma - derült ki a Center of Automotive Research (CAR) kutatóintézet felméréséből.

A német gépjármű felügyelet tavaly összesen 137 visszahívási akciót regisztrált 1,4 millió érintett járművel. A visszahívások növekvő száma a különféle modellvariációk növekedésére és az egyre több alkalmazott újításra vezethető vissza. Az új járművek egyre több elektronikát tartalmaznak, amelyek természetesen meg is hibásodhatnak. A Center of Automotive Research (CAR) kutatóintézet szerint jelenleg a visszahívások 60 százaléka mechanikai, 40 százaléka pedig elektronikai, vagy elektromos okra vezethető vissza. Az arány az 50:50 felé halad.

A CAR kimutatásai szerint a visszahívások gyakorlatilag minden gyártót érintenek. 2002 és 2004 között a Renault vezette a listát 18 visszahívással. A második helyen a BMW állt 10, a harmadikon a Nissan 9 akcióval.

Egyre élesebb verseny dúl az immár öt éve forgalom-visszaeséssel és árcsökkenéssel jellemezhető német belföldi autópiacon. A fejlesztési idő és a költségek csökkentésének egyre szorító kényszere a szakértők szerint nyomot hagyott a termékminőségen. A kiforratlan fejlesztés legutóbbi példája a több ezer dízel járműbe beépített Bosch üzemanyagpumpa. A jelenség reflektorfénybe hozta a számos típusnál az jármű értékének akár 80 százalékát is adó beszállítókat. Féltengelyek, fényszórók, klímaberendezések – a legtöbb részegységet beszállítóktól szerzik be az autógyárak és a változtatások nélkül gyártott termékek esetében még évente öt százalékos árengedményt is kikényszerítenek tőlük.

A visszahívások természetesen károsítják az autógyár arculatát, amit hosszabb távon egyikük sem engedhet meg magának. Ez még a hagyományosan a minőséggel azonosított Mercedesre is igaz. A márka az elmúlt években egyre több hibás példánnyal “büszkélkedhetett”, ami érezhetően rontotta közkedveltségét. Az ADAC felmérése szerint 2004-ben a harmadik helyre esett vissza az elégedettségi listán. Német márka csak az ötödik helyen követte, a Porsche. A legnagyobb megelégedettséget a Toyota, a Subaru és a Honda tulajdonosai körében mutatta ki a felmérés.

A visszahívási akciók száma távolról sem tükrözi valamely típus meghibásodási hajlamát. Visszahívást ugyanis csak abban az esetben kell elrendelni, ha a meghibásodás a biztonságot befolyásolja, más hibák esetén azonban nem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik