Belföld

Elég ha akciós, már megvesszük

Minden harmadik vevő csak azért vesz meg egy akciós terméket, mert az rendkívül alacsony áron kapható - derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből , mely az akciók és promóciók vásárlási döntésekre gyakorolt hatásairól készült.

A tanulmány szerint míg 1999-ben a felnőtt lakosság 35 százaléka vásárolt gyakran akciók alkalmával, addig mára ez az arány 44 százalékra nőtt. A növekedés egyik oka, hogy egyre több fogyasztó számára elérhetők a modern bolttípusok, amelyek egyik fő marketing eszköze az akció és promóció, ugyanakkor változnak a vásárlói szokások is.

A vásárlást ösztönző különböző eszközök közül legkedveltebb az alacsonyabb ár. Minden harmadik vevő csak azért vesz meg valamit, mert éppen rendkívül alacsony, akciós áron kapható – állapítja meg a felmérés. Második legnépszerűbb, amikor ugyanazért a pénzért nagyobb mennyiséget lehet kapni, majd az következik, amikor bizonyos termék megvásárlása után a következőt ingyen lehet megkapni.

A felnőtt lakosságot reprezentáló ezer fő megkérdezése alapján 2004 decemberében készült tanulmány az mutatja, hogy a napi fogyasztási cikkek közül legtöbben élelmiszert vásároltak akcióban az elmúlt tizenkét hónap során, majd a tisztító- és mosószerek, illetve testápolási és tisztálkodási cikkek következnek.

Kóstoltatás hatására a nagy eladóterű üzletekben a vevők egyhatoda szokott kisebb-nagyobb gyakorisággal vásárolni is. Hasonló arányt képviselnek viszont azok, akiket a kóstolás soha nem késztet arra, hogy kosarukba is tegyék az árut.

A vásárláshoz kötött nyereményjátékok közül a legkedveltebb az, amelyiken néhány nagyon vonzó díj, például autó, ház vagy lakás mellett sok kisebbet is lehet nyerni. Népszerűek még az utazást kilátásba helyező nyereményakciók is.

Az akciókat az átlagosnál gyakrabban használják ki a legalább érettségizettek, illetve a havi nettó 150 ezer forintnál nagyobb jövedelemmel rendelkező háztartásban élők. A Budapesten és a nagyobb vidéki városban lakók, továbbá a négy tagú vagy annál népesebb háztartások tagjai is az átlagnál gyakrabban vásárolnak akciók keretében.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik