Belföld

EU-direktíva várható a regisztrációs adóról

A gépkocsik regisztrációs adójára vonatkozó kötelező érvényű szabályozáson dolgozik az Európai Bizottság. A tervezet februárban kerülhet az adóügyi biztos, Kovács László elé.

A gépkocsik adóztatása az Európai Unióban jelenleg tagállami hatáskör, nincs erre vonatkozó egységes tagállami szabályozás -mondta Kovács László, adóügyi biztos. Közösségi jogszabály nem tiltja a regisztrációs adó kivetését, és nem korlátozza annak mértékét sem. Regisztrációs adó a tagállamok többségében létezik. Dániában ezen adófajta összege több mint kétszerese a magyarországinak.

Az Európai Bizottság 2002-ben már elfogadott egy nem kötelező érvényű ajánlást a regisztrációs adóról. Ez egyebek között azt tartalmazza, hogy el kell kerülni a regisztrációs adó többszöri kivetését, ugyanis ez ellentétes lenne az egységes belső piac logikájával. Az ajánlás szerint célszerű lenne, hogy az adózás ne a gépkocsi megszerzéséhez, hanem inkább használatához, mindenekelőtt a környezetszennyezés mértékéhez kapcsolódjon.

Kovács László emlékeztetett arra, hogy az elmúlt időszakban az EU saját bírói intézménye, az Európai Bíróság is többször foglalkozott a regisztrációs adót érintő panaszokkal. A bíróság döntései kimondták például, hogy egy másik tagországból bevitt gépkocsi regisztrációs adójának megállapításához figyelembe kell venni az ott már megfizetett adó mértékét, a használt kocsiknál pedig az autó értékének csökkenését is.

A most kidolgozás alatt álló irányelv követné a 2002-es ajánlás logikáját – mondta el a magyar biztos. A javaslat Kovács László egyetértése esetén az Európai Bizottság teljes testülete elé kerül, majd a végső döntést az EU-tagállamok, azaz a pénzügyminiszterek tanácsa hozza meg róla. Ha az irányelvet elfogadják, kötelezően be kell épülnie valamennyi tagállam jogrendjébe.

A gépjárműkereskedők pert indítanak

Legutóbb kedden a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete jelentette be, hogy a regisztrációs adó kapcsán pert indít a magyar állam ellen. Az MGOE szerint elfogadhatatlan, hogy a forgalmi adót felváltó regisztrációs díjat az autók után nem értékarányosan kell leróni. Az egyesület elnöke szerint a magas és nem értékarányos adó környezetvédelmi szempontból is ellentmondásos következményekkel jár, mert bár mértéke csaknem negyedére, 73 ezerről 20 ezerre vetette vissza az eladott használt autók számát, ezzel egy időben megállította a régi szocialista, illetve a szintén erősen szennyező és biztonsági szempontból is elavult 20-30 éves nyugati autók cseréjét is.


Lapértesülések szerint gazdasági tárca nem ért egyet az MGOE-vel, a minisztérium álláspontja szerint éppen a magas és nem értékarányos díjjal sikerült elérni, hogy Magyarország az uniós csatlakozás után ne váljék Európa roncstemetőjévé, ráadásul az értékbecslés tapasztalataik szerint visszaélésekre adna lehetőséget.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik