Belföld

Az idei stagnálás után visszaesés várható az autópiacon

Magyarországon 2004-ben a múlt évivel megegyező számú, mintegy 207 ezer új autó eladása várható, jövőre viszont 10-15 százalékkal 180-190 ezer darabra eshet vissza az értékesítés.

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerdai sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a stagnálás, illetve a prognosztizált visszaesés oka az, hogy a magyar autópiac telítődött és elérte teljesíthetőségének felső határát, a lakossági eladósodás nőtt, továbbá a jövő évi kedvezőbb lakástámogatási rendszer leköti a vásárlóerőt.

Gablini Gábor szerint a január 1-jén hatályba lépő 4,8 százalékos regisztrációs adómérték-emelkedést és a rárakódó 25 százalékos általános forgalmiadó-terhelést a kereskedők várhatóan nem fogják érvényesíteni az autók fogyasztói árában, vagyis nem várható az újautó-árak emelkedése jövőre.

Utalt arra, hogy Magyarországon az autókereskedők 2,5-3 százalékos forgalomarányos nyereséget realizálnak, ezzel szemben Nyugat-Európában ez az arány 1-1,2 százalék.

Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy míg Nyugat-Európában a fejlesztéseket nem a kitermelt nyereségből kell végrehajtani, hanem költségként elszámolhatók, addig Magyarországon a megtermelt nyereségből lehet fejleszteni.

Szólt az EU úgynevezett csoportmentességi szabályozásáról, amely azt jelenti, hogy 2005. október 1-je után egy autókereskedő már nem csak egy autómárkát értékesíthet és megszűnik egy-egy márkakereskedő területi kiváltsága egy adott márka kizárólagos értékesítésére. Ez azt jelenti, hogy megnyílik a lehetőség mind a külföldi dílerek magyarországi letelepedésére, mind pedig a tőkeerős és kiemelkedő szolgáltatásokat nyújtani tudó magyar márkakereskedők előtt arra, hogy az unió bármely országában autószalont nyithassanak.

Az EU rendelete az autó átadási árát is meghatározza: legfeljebb plusz-mínusz 5 százalékos eltérést engedélyez a márkakereskedőknek.

Gablini Gábor kifejtette: 2004. november 1-je előtt Magyarországon mintegy 750-780 díler működött, számuk november 1-je után a szigorú személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeknek való megfelelés miatt 5 százalékkal csökkent, 720 körül lehet.

Emlékeztetett arra, hogy az EU 2005 júniusáig átmeneti mentességet adott: akik november 1-jéig nem tudták teljesíteni a viszonteladókkal szemben támasztott szigorú követelményeket, azok pótlólag teljesíthetik, ám véleménye szerint valójában akkor várható, hogy a dílerek száma jelentősen csökkenni fog.

A Gémosz elnöke elmondta: az EU-átlagos autószerviz rezsi óradíja jelenleg 70 euró és a cél az, hogy Magyarországon 2006 végére a rezsióradíj elérje ennek legalább a 70 százalékát, mintegy 50 eurót. Jelenleg Magyarországon a biztosítók által is elismert autószerviz rezsi óradíj mindössze 6.500 forint.

Véleménye szerint az autókereskedések jelenlegi 11-14 százalékos jutalékának belátható időn belül 3 százalékra kell mérséklődnie ahhoz, hogy a magyar autókereskedők versenyképesek tudjanak maradni uniós vetélytársaikkal szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik