Belföld

Peugeot 307 1.6 HDI 110

Kipróbáltuk a 307-es új, 110 lóerős dízelverzióját, tapasztalatunk szerint dinamizmusban még a benzineseket is lepipálja, és emellett ráadásul szokatlanul étvágytalan. Tekintse meg képgalériánkat >>

A Peugeot mindig is élen járt a dízelmotor-fejlesztésben, aktívan részt vett a közvetlen befecskendezésű common-rail rendszerek bevezetésében, később pedig elsőként alkalmazta a korom kiszűrésére használt részecskeszűrőt is. Ám az utóbbi években elharapózott lóerő- és nyomatékhajszából eddig látszólag kimaradt. Azért csak látszólag, mert időközben gőzerővel folytak a fejlesztések, melynek eredményeként több igazán high-tech dízel is a kínálatba került.

A PSA Peugeot Citroën és a Ford közös első közös gyermeke egy 1,4 literes dízelmotor volt, ezt követte a 2,0 literes 136 lovas példány. Az igazi ász, a kifejezetten az alsó-középkategóriás modellekbe szánt 1,6-os csak nemrég jelent meg a Peugeot paklijában.

Jobb, mint a benzines





Műszaki adatok:

Motor: 1560 cm3-es, négyhengeres common-rail dízel
Hajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 80 kW (109 LE) 4000/min
Nyomaték: 240 Nm 1750/min
Saját tömeg: 1347 kg
Hossz/szél./mag.: 4202/1730/1510 mm
Tengelytáv: 2608 mm
Csomagtér: 341 l
Végsebesség: 188 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 sec
Gumiméret: 195/65 R15
Fogyasztás: (városon kívül/város/vegyes) 4,3 / 6,1 / 4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
Üzemanyagtartály: 60 l
Alapár: 4 490 000 HUF

Ez a kompakt erőforrás 110 lóerős, teljesítménye megegyezik a hasonló lökettérfogatú benzinesével. Ráadásul a tekintélyes lóerőmennyiséghez 240 Nm-es nyomaték is társul. Ezek a paraméterek igen megnyerőek, ráadásul a gyakorlatban is bizonyítanak. Nemcsak a motor jellemzői, hanem a viselkedése is Otto-motoros társaiéra emlékeztet. A változó geometriás turbó miatt a kocsi rendkívül egyenletesen húz, de inkább a magasabb fordulatszámokat kedveli. A lendületes autózáshoz célszerű kétezres fordulat fölött tartani a motort, innentől kezdve 4000-ig egyenletesen és kellően dinamikusan húz.

Autópályán 130-as sebességnél 2500 körül forog a motor, majd erről a sebességről játszi könnyedséggel gyorsul, egészen 190-ig, ami egy 1,6-ostól mindenképpen szép teljesítmény. Ráadásul a fogyasztás is rendkívül kedvező, átlagos használat esetén könnyedén tartható a 6 literes átlag, de a sportos stílus mellett sem sikerült 7 liternél többet megitatni a járművel. Apropó sportosság: a kitűnő motor mellé sajnos egy igen kellemetlen váltó került. A szerkezet ugyan könnyen jár, de olyan pontatlan és laza, hogy gyors váltásokkal kár is próbálkoznunk. A 307 persze sohasem volt sportos autó, így a vásárlóknak a kényelem nyilván fontosabb szempont, mint a sportos vezetési élmény.


Peugeot 307 1.6 HDI 110 9


Továbbra is kényelmes

Az autó kezdeti erényeiből máig sem vesztett, továbbra is divatos az egyterűek stílusához közelítő, magas felépítés, melynek köszönhetően mindkét üléssorban bőségesen van hely. Az előretolt A-oszlop miatt elöl átlagon felüli a térérzet, de a hátul ülők sem panaszkodhatnak, hiszen mind a fej-, mind a lábtér kellően tágas.


A kezelőszervek és kapcsolók könnyen használhatók, egyedül talán a kissé hosszú úton járó indexkar kíván némi megszokást. Az utastérben használt műanyagok minősége általában jó, a belső kárpitozás és az anyagválasztás franciásan igényes. Az ideális vezetési helyzet könnyen megtalálható, mivel a kormány tengelyirányban és magasságában is állítható.

Az autó irányítása szinte gyerekjáték, a pedálok könnyen járnak, a kormány pedig kellően pontos. A futómű hangolása is franciásan lágy, azaz nagyon kényelmes, mindemellett komoly biztonsági tartalékokat is rejt. A gyakorlatban remekül simítja el a kisebb-nagyobb útegyenetlenségeket, sőt a húzós kanyarokban is kellően stabil marad.

Értékelés





Tetszett-nem tetszett
+ kitűnő motor, tágas utastér
– pontatlan váltó, nehézkes hátralátás

A Peugeot középkategóriás modellje 2001-es bemutatása óta őrzi erényeit, még mindig hatalmas és kényelmes utastérével hódít. A tesztautó Presence felszereltsége szinte minden fontos kényelmi és biztonsági adalékot tartalmaz: a klímától kezdve a fedélzeti kompúteren át egészen a négy légzsákig.


Az új 1,6-os dízel kétségkívül jó választás, mivel alacsony fogyasztás mellett is képes a benzineseknél jobb menetteljesítményre. Ennek azonban ára van: azonos felszereltség mellett kereken 500 ezer forinttal drágább a szintén 110 lovas benzinesnél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik