Belföld

Százmilliók – (kép)keretek között

"Szenzációszaguk" van az őszi művészeti aukcióknak, amelyekből mostantól szinte minden napra jut egy. Érdemes rájuk odafigyelni, mert kis- és nagypénzű befektetők egyaránt megtalálhatják örömüket, számításukat.

Egry József egyszer azt mondta: „egy nemzedéknél nemcsak az fontos, hogy vannak-e értékei, hanem az is, hogy vannak-e értékeinek megbecsülői.” Nos, ha az őszi szezonban felkínált alkotások mind gazdára találnak, akár csak a kikiáltási áron, akkor bizakodhatunk, hogy egyre többen vannak ilyenek a gyűjtők, befektetők körében.







Őszi aukciós naptár

Szeptember
18. Belvedere Szalon, művészeti aukció
21-22. BÁV, ékszer és grafika
23. Abigail, festmény
24. Honterus Antikvárium, könyv
28-29. Nagyházi Galéria, festmény, műtárgy

Október
1. Mű-Terem, művészeti aukció
8. Ex Libris Antikvárium, könyv
10. Krisztina Antikvárium, könyv
12. Kieselbach, festmény
12-13. Polgár, művészeti aukció
26-28. BÁV, művészeti aukció
26-27. Nagyházi, festmény, műtárgy

November
5. Nyugat Antikvárium, könyv
19. Központi Antikvárium, könyv
20. Szőnyi Antikvárium, könyv
26. Arte, grafika
26. Központi Antikvárium, könyv

Röpködő milliók

Erős mezőnyt diktál a Kieselbach, legalábbis, ami a festményfelhozatalt illeti. Az október 12-én, immár hagyományosan a Vígszínházban megrendezendő árverésen felkínált 218 mű közül legalább 60 kikiáltási ára meghaladja az egymillió forintot, csaknem két tucat a 4-10 millió forintos sávba esik, és akad néhány kiemelkedően sokra tartott remekmű is, amelyek mindegyike – a galériától megszokott módon – a késő XIX. századi, illetve XX. századi klasszikus modern magyar festészet képviselőinek munkája.

A legmagasabb, 15 millió forintos árról Szinyei Merse Pál Pipacsos mezőn című képe indul. Könnyen okozhat meglepetést. Emlékezetes, hogy a Kieselbach Galéria eddigi rekordját is éppen egy Szinyei-kép tartja, amely azóta is a hazai toplista 6. helyét őrzi. A Parkban című festményért az 1998-as téli aukción 70 millió forintot kínáltak, úgy, hogy a kikiáltási ár – akárcsak ezúttal – éppen 15 millió forint volt.

Többszörös áremelkedést tud egyébként produkálni Vaszary János, Rippl-Rónai József, Gulácsy Lajos, Márffy Ödön, Aba-Novák Vilmos, Csók István vagy Mednyányszky László is, hogy csak néhányukat említsük, akiknek művei szép számmal megtalálhatók az aukció kínálatában, így érdemes lesz rájuk odafigyelni. Vaszary egyik képe (a Bál) például 12 millió forintról indul, ugyanígy Patkó Károly Kályha mellett című festménye, de Vajda Lajos Lebegő házai is 10 milliónál kezdheti a licitet.

Nagy nevek

Patkó Károly egy másik képe, a Fürdőzők 12 milliós kikiáltási áron szerepel – a Mű-Terem Galéria aukciós kínálatában is. A hazai csúcsot tartó árverezőház ezúttal szintén a 19-20 századi magyar festészet remekeiből állította össze katalógusát, amelynek legdrágább darabja a már említett Patkó-kép, de a több mint 200 képből majd minden negyediknek szintén millión felüli a kikiáltási ára. Ferenczy Károly és Mattis Teutsch János egy-egy műve 7,5 millióról indul, de könnyen befuthat az őszi szezon toplistájára akár Aba-Novák, Schönberger Armand, Koszta József vagy Rippl-Rónai 4-5 millióról indított alkotása is. A festmények mellett Mű-Terem ezúttal Zsolnay-vázákra és dísztárgyakra is koncentrál, amelyek közül egy három nő alakos díszváza a legértékesebb, kikiáltási 3 millió forint.

A Polgár Galéria háromnapos októberi aukcióján hagyományosan számos óra, ékszer, fegyver, bútor és egyéb kisebb műtárgy is kalapács alá kerül, de a mintegy 150 darabos festmény-kollekció a legértékesebb. Czóbel Béla Piros masnis lánya kezdi a legmagasabbról (4 millió forintról) a licitet, ezt követi Kádár Béla Nők gyermekekkel című képe (2,8 millióval), majd ismét egy Patkó-mű, a 2,4 millió forintról indított Gyártelep.







Magyar toplista
1. Munkácsy Mihály: Poros út I. – 220 millió forint – Mű-Terem Galéria (2003. téli aukció)
2. Munkácsy Mihály: A baba látogatói – 160 millió forint – Mű-Terem Galéria (2003. tavaszi aukció)
3. Gulácsy Lajos: Régi instrumentumon játszó hölgy – 95 millió forint – Mű-Terem Galéria (2002. téli aukció)
4. Gulácsy Lajos: Nakonxipánban hull a hó – 80 millió forint – Kieselbach Galéria
5. Munkácsy Mihály: Két család – 75 millió forint – Mű-Terem Galéria
6. Szinyei Merse Pál: Parkban – 70 millió forint – Kieselbach Galéria
7. Vaszary János: Dinnyés csendélet – 60 millió forint – Mű-Terem Galéria
8. Munkácsy Mihály: Dűlő szénásszekér – 60 millió forint – Mű-Terem Galéria
9. Rippl-Rónai József: Sárga zongoraszoba – 58 millió forint – Kieselbach Galéria
10. Szőnyi István: Zebegényi Dunakanyar viadukttal – 50 millió forint – Kieselbach Galéria

Kisebb sikerek

Sokan mondják, hogy az újabb szereplőknek nagyon nehéz betörniük az egyre inkább kétpólusúvá váló aukciós élmezőnybe (ahol még néhány patinásabb árverezőháznak is érezhetően nehéz megőriznie korábbi pozícióját). Mégis vannak, amelyek töretlenül próbálkoznak.

Az őszi aukciós szezont éppen egy kisebb galéria, a Belvedere Szalon nyitotta meg (ötödik művészeti aukciójával) szeptember 18-án. A felkínált műtárgyak többsége náluk is a XIX. század második feléből, illetve a XX. századból származó festmény volt, ám mellettük több tucat bútor és egyéb műtárgy is szerepelt. A kikiáltott 282 tételből 166-ra nem adtak be a licitet, így többek között nem talált gazdára egy 1,8 millióért kínált Kassák-kép (“Spergutt”), egy 3,4 millióra tartott Bortnyik Sándor alkotás (Geometrikus kompozíció) és egy 1,8 millióról indított Perlrott-Csaba Vilmos mű (Nagybánya) sem. Volt ugyanakkor néhány szép emelkedést produkáló tétel is, a legkapósabbnak Bene Géza Konyhaasztal című festménye bizonyult, amely a 160 ezer forintos kikiáltási árról 1,3 millió forintra drágult. A legmagasabb, 3,4 milliós árat pedig Koszta József Kertben című festménye érdemelte ki (2,8 milliós kikiáltási árról).

Kisbefektetőknek is

Az Abigail Galéria szeptember 23-án folytatta a sort, immáron tizedik festményárverésével. A nagyokkal ellentétben ez az aukciósház a kevésbé ismert vagy kevésbé felkapott művészekre próbál specializálódni (elsősorban a XX. század második feléből), ennek megfelelően az árak is lényegesen szerényebbek: a több mint 200 tételből álló kollekció elsöprő többsége legfeljebb néhány százezer forintról indult (de nagyon sok volt a néhány tízezer forintos kikiáltási árú is), és elvétve akadt csak ennél drágább, az egymillió forintot közelítő vagy azt meghaladó alkotás. A felfedezetlennek semmiképpen sem mondható Vaszary János azért itt is tarolt: Nyári bokréta zöld bögrében című képe csaknem duplájára drágulva végül 5 millió forintért kelt el, kikiáltási áron (2,6 millió) ütötték viszont le Gulácsy Lajos Bellagio című akvarelljét és Román György két képét is (Az új tulajdonos 1, az Utca kirakatokkal 1,4 millióért).

E néhány borsos árú klasszikustól eltekintve azért itt a kispénzű befektetők vagy gyűjtők is labdába rúghatnak, nem beszélve arról, hogy szakértők szerint a magyar festészetnek éppen ez a korszaka az, amelyiknek felismerése és elismertsége még a leginkább várat magára. A kockázat természetesen nagyobb, mint ha mondjuk Márffy Ödönből vásárolnánk be, legalábbis rövid távon. Éppen ezért aranyszabályként nem árt szemünk előtt tartani, hogy az ilyen típusú befektetéseket hosszabb távra, akár több generációnyira érdemes tervezni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik