Belföld

Küszöbön a Volán-privatizáció

Várhatóan szeptember 29-én kerül az ÁPV Rt. elé a Volán-társaságok privatizációs stratégiájának tervezete. A fő kérdés: önkormányzati tulajdonban kerüljön-e a 24 Volán cég vagy befektetőkhöz – írja a Népszabadság.

A Népszabadság információi szerint az ÁPV Rt. több egymástól eltérő feltétel egyidejű teljesítésére módot adó privatizációs stratégiai tervet vár a szakértőktől. A vidéki közlekedési vállalatok eladásával a tulajdonos egyszerre szeretne bevételhez jutni és biztosítani a helyközi közlekedés színvonalának javítását.

Vélhetően ennek a legkevésbé az a terv felel meg, amely szerint a több önkormányzat, mint a a pécsi, a szegedi, a miskolci, a kaposvári, a debreceni és a székesfehérvári ingyen szeretnének a Volán társaságokhoz jutni. Az önkormányzatok azonban csak a belső közlekedésük javításában érdekeltek a helyközi járatokéban nem, és vélhetően a közlekedési társaságok fejlesztéséhez sem lenne meg a kellő tőkéjük.

Az önkormányzati szövetségek is vélhetően elvárnák a ráfizetéssel működő járatok veszteségének költségvetési kiegyenlítését. Ha pedig az országosan 20 milliárdos kompenzációt nem kapnák meg a kis forgalmú autóbuszjáratok egymás után szűnnének meg.

Ebben a helyzetben elképzelhetetlennek tűnik, hogy ne vonkjanak be kisebb-nagyobb helyközi autóbusz-közlekedésben érdekelt cégeket. A szaértők szerint a legjobb választás az lenne, ha egy befektető kapná kézbe a Volán cégek többségi tulajdonát, így elkerülhető lenne, hogy a kevésbé jövedelmező társaságok az ÁPV nyakán maradnának. A Népszabadság információi szerint lenne is jelentkező, aki a 46 milliárd forint könyv szerinti értéket képviselő, de több százmilliárd forintos piacot birtokló Volánokat egyben megvenné.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik