Belföld

Karcsúsít, és terjeszkedik a Matáv

Új, középtávú stratégiája meghirdetésével válaszolt a fokozódó piaci és szabályozói nyomás következtében csökkenő eredményeire a Matáv. A terv része a létszámcsökkentés és a balkáni terjeszkedés.

A Matáv gyorsjelentése az idei első félévben 0,4 százalékkal növekvő bevétel mellett 43,5 százalékról 42,3 százalékra csökkenő EBITDA-ról, és 39,674 milliárd forintról 35,037 milliárd forintra mérséklődő adózott eredményről számolt be. A Matáv nettó eredménye az első félévben 30,290 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 33,251 milliárd forinttal, ez lényegében megfelel a piaci várakozásoknak. A jelentés szerint nőttek a mobil és adatátviteli bevételek, csökkentek a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek.








Erősödő nyomás
A Matáv jelentésében Straub Elek elnök-vezérigazgató közölte: “a szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható erősödő nyomás következtében – a várakozásoknak megfelelően – a vezetékes szegmensben csökkentek a bevételek és az EBITDA. A második negyedévben új szolgáltató jelent meg a vezetékes piacon, ami még kiélezettebbé tette az ügyfelekért folytatott versenyt.”

Küzdelem az előfizetők lemorzsolódása ellen


A gyorsjelentéssel egy időben új, középtávú stratégiáját is közzétette a Matáv. Ebben előkelő helyet foglalnak el a növekedési célok és az akvizíciós tervek, továbbá az eredményesség szempontját sem hagyják figyelmen kívül. Annál is kevésbé, mert a célul tűzött 40 százalék feletti EBITDA margin azt jelenti, hogy a társaság a jövőben legalább olyan hatékonysági szinten kíván működni, mint ahogy azt az idén tette.


A vezetékes üzletágban az előfizetői tábor lemorzsolódásának megállítását és a trend megfordítását tűzte ki célul a Matáv. A társaság elsősorban a szélessávú alkalmazások révén keresi a növekedési lehetőségeket. Ezen belül az ADSL hozzáférések számát 2006-ra 400 ezer fölé szeretné növelni, szemben a jelenlegi 145 ezerrel.


A mobil üzletágban a célok között szerepel a piaci részesedés megtartása az új árazási stratégia révén, továbbá az előfizetéses ügyfelekre fókuszálás. Emellett a T-Mobile nemzetközi erejének minél hatékonyabb felhasználása is a kiemelt célok közt szerepel.


Mennyi az annyi?

A küszöbön álló létszámcsökkentésre vonatkozóan napvilágot láttak elemzői becslések. Ezek szerint az anyavállalat szintjén 30 százalékos, körülbelül két és félezres, míg tagvállalati szinten 17-20 százalékos, 1000-1200 fős elbocsátásra lehet számítani a következő években.

Elbocsátási hullám közeleg


A társaságnál megkezdett hatékonyságnövelő program komoly elbocsátási tervet is tartalmaz. Erről biztosat még nem lehet tudni, hiszen a cég folyamatosan tárgyal a szakszervezetekkel, de maga az elbocsátások ténye már biztosnak látszik. A társaság ugyanakkor egyelőre kimondottan kerüli, hogy konkrét számokat mondjon.


Tény azonban, hogy jelenleg a Matáv Rt.-nél az egy alkalmazottra jutó előfizetők száma 353, s a Nyugat-Európában elfogadható szint 500 körül lenne. Miután a magyar távközlési szabályozás az uniós elveket vette át, így a Matáv sem lehet kevésbé hatékony, mint egy nyugat-európai cég.








Macedón program
A Matáv a macedóniai MakTel Csoport számára is kidolgozott egy Értékteremtő Programot, mellyel növelni kívánja a kínálat vonzerejét és az értékesítés hatékonyságát a lakossági vezetékes üzletágban. Emellett arra számít, hogy további növekedés érhető el a folyamatosan bővülő mobilpiacon is.

Montenegrói akvizíció készül


A stratégiai célok közt továbbra is kiemelt helyet foglalnak el az akvizíciók. A társaság az elmúlt időszakhoz hasonlóan a jövőben is a délkelet-európai térségre fókuszál. Macedóniában már megvetette a lábát, most a tervek szerint a Montenegro Telecom iránt érdeklődik. A cég elsősorban azért érdeklődik a balkáni piacok iránt, mert ott jó növekedési lehetőségekkel kecsegtető részpiacokon mozgó, viszonylag olcsón megszerezhető vállalatokhoz juthat hozzá.


A délkelet-európai lehetőségeket jól példázzák a macedón leányvállalat, a Maktel eredményei. A leányvállalat 17,4 milliárd forintos EBITDA-t (51,7 százalékos EBITDA ráta) ért el. Az alkalmazottak zárólétszáma 4,1 százalékkal 3543-ra csökkent a II. negyedév végére az előző év azonos időszakához képest. A vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29 százalék volt, a mobilpenetráció az egy évvel korábbi 21 százalékról 38 százalékra nőtt. A Maktel vezetékes előfizetőinek száma 1,9 százalékkal, a mobil előfizetőké száma 51,1 százalékkal nőtt, s a MakTel mobilpiaci részesedése elérte a 80 százalékot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik