Belföld

Tesco-modell – mindenhonnan profit

Egyik legsikeresebb évét zárta tavaly a Tesco. Ma már minden nyolcadik font a brit áruházlánc profitját növeli. A társaság nálunk is sikeres, idén további tíz új hipermarketet nyit, és három új hitelterméket kínál.

Rekordszintű forgalom- és nyereségbővülésről adott ma számot a világ egyik legerősebb hipermarket-láncolata, a legnagyobb magyarországi brit befektető. Miközben hazai konkurensei jelentékeny visszaesésekről számolnak be, a Tesco Angliában 18, Amerikában 29, hazánkban pedig 26 százalékkal növelte árbevételét. Elemzők szerint a csoport profitja két éven belül átlépi a kétmilliárd fontos határt.

Konkurenciaharc 

Az angol élelmiszerpiacon heves árháború (és koncentráció) zajlik, az utóbbi hetekben a 27 százalékos részesedésével piacvezető Tesco is több ízben 140 millió font összértékű árcsökkentésre kényszerült, válaszul arra, hogy a Safeway felvásárolta a Morrisonst. Ennek forrását egy 1,4 milliárd fontos részvénykibocsátás jelentette.
A riválisok sincsenek könnyű helyzetben: a Sainsbury veszített piaci részesedéséből, és most első ízben a Marks and Spencer is az élelmiszerek forgalmának visszaeséséről számolt be, miközben a ruházati cikkekből származó bevétele már évek óta csökken.  

Bővülő profitszerkezet

A brit Tesco áruházlánc adózás előtti profitja 17,6 százalékkal, 1,6 milliárd fontra nőtt a február végén befejeződött üzleti évben (adózás után mindez 1,1 millárdra „zsugorodik”). Angliában 16,3 százalékkal (26,9 milliárd fontra) ugrott a forgalom, miközben a tengerentúlon – amely piac az összealdások harmadát adja – 29 százalékkal magasabb (6,7 milliárd fontos) árbevételt realizáltak. A társaság bejelentette: 2004-ben 2,4 milliárd fontot költ beruházásra, és 20 ezerrel növeli alkalmazottai számát.

Az élelmiszer-ipari termékek eladásából származó profit mellé gyorsan zárkózik fel az egyéb árucikkek értékesítése, és ma már minden nyolcadik font, amelyet valamelyik brit kereskedelmi áruházban költenek el, a Tesco nyereségét növeli – mondta a BBC-nek Terry Leahy cégvezető. A cég termékpalettája és profitszerkezete egyébként lassanként átalakul: a hagyományosan élelmiszer-ipari üzletlánc a legdinamikusabban fejlődő ruházati bolttá nőtt, de például bébiételekből és babaholmikból is lekörözte az erre specializálódottak többségét – tette hozzá a vezérigazgató.

A vállalat internetes eladásai is szépen növekednek. A hetente 120 ezer vevőt kiszolgáló tesco.com forgalma az egy évvel korábbi 12 millióról 28 millióra emelkedett. 

További beruházások

A Magyarországon jelenleg 34 hipermarketben 15 ezer munkavállalóval dolgozó Tesco 2003-ban hét új hipermarketet nyitott: Budapesten a Váci úton, Siófokon, Mosonmagyaróváron, Pápán, Cegléden, Budafokon és Dunaújvárosban. A Tesco hipermarketek 70 millió vásárlót szolgáltak ki a tavalyi év során. Az idei tervekről szólva Paul Kennedy, a Tesco-Globál Áruházak Rt. vezérigazgatója elmondta: 2004-ben további 9-11 hipermarketet adnak át, ezzel több ezer új munkahelyet teremtenek. Az év első Tesco áruháza március óta várja már a vásárlókat Gyöngyösön. Ebben az évben kisebb formátumú, 3000 négyzetméter körüli áruházak nyitását is tervezik. A Hidegkúti Fókusz a közelmúltban arról számolt be, hogy Solymár és Budapest határában is egy új, kis alapterületű Tesco épül. A cég a FigyelőNet kérdésére nem erősítette meg a lap állítását, azt azonban igen, hogy a Tesconak vannak tervei Pesthidegkúton. Az a terület, amelyen a közelmúltban komoly bontási munkálatok folytak, már a tulajdonukban van. Pesterzsébeten idén tavasszal megnyitották az ország első Tesco benzinkútját, a következők Veszprémben és Győrben lesznek. Megújítják a vállalat elosztási rendszerét: új frissáruközpont nyílik Gyálon, s megnövelik a herceghalmi logisztikai központot.

Magyarországi sikerek

A kilenc éve jelen lévő Tesco a magyar piacon is sikeresen zárta az elmúlt üzleti évet. A növekedés dinamikája megközelítette az amerikait: a nettó árbevétel 26,4 százalékkal, 299,3 milliárd forintra nőtt 2003-ban – adta hírül a Tesco-Globál Áruházak Rt.

A Tesco-modell meghonosítása szintén dinamikusan halad: a saját márkák filozófiájának kiterjesztése már a Tesco-benzinkutak hazai megjelenéséhez vezetett. Ugyancsak népszerű a cég – szintén Angliából importált – Pénzügyi Partner programja. Ennek keretében egyébként a társaság április 20-ától három új szolgáltatást kínál: a Tesco bevásárlókártya mellett mától az áruhitelkártya és az áruhitel plusz szolgáltatás is igényelhető tartós fogyasztási cikkek vásárlása esetén, a Tesco személyi kölcsön pedig szabadon felhasználható kölcsönt jelent.

A tavaly bevezetett Tesco bevásárlókártya segítségével a vásárlók a CIB Bank 100 000 forintos hitelkeretéhez juthatnak. A bevásárlókártya igényléséhez nincs szükség másra, csupán érvényes személyi igazolványra és lakcímkártyára. A teljes hitelkeret kamatmentesen vehető igénybe akkor, ha a vásárló még az adott hónapban visszafizeti a hitelt. 2004. március végéig máris közel 13 ezer vásárló igényelt Tesco bevásárlókártyát.

Újdonságok

Az Európában elsőként bevezetett Tesco áruhitelkártyát a 20 ezer és 200 ezer forint közötti értékű tartós fogyasztási cikkek beszerzéséhez kínálja az áruházlánc. Az áruhitelkártya mindenben hasonlít a már megszokott áruhitelekre, de egy hitelkártya előnyeit is kínálja. A hitel egyenlő havi részletekben fizethető vissza, előre meghatározott futamidő alatt, akár 45 napig kamatmentes, s az első törlesztő részlet akár csak 75 nap elteltével esedékes. A kártya 100 ezer, illetve 200 ezer forint hitelkeretet nyújt, mely értékig újabb termékek vásárlására is van lehetőség. Igényléséhez érvényes személyi igazolványra, lakcímkártyára, valamint a jövedelem-jóváírást tartalmazó utolsó kéthavi bankszámlakivonatra van szükség.

A Tesco áruhitel plusz szolgáltatást az áruházlánc és a CIB Bank a 200 ezer forintot meghaladó vásárlások esetére ajánlja. Az áruhitelkártyához hasonlóan itt sincs szükség előlegre, de ennél a konstrukciónál a munkáltatói igazolást már be kell mutatni. A fix havi törlesztőrészleteket az igénylő 12, 24, 36, 48 vagy 60 hónapos futamidő során fizetheti vissza.

A Tesco személyi kölcsönt akár lakásfelújításra, váratlan kiadásokra vagy családi eseményekre is fel lehet használni. Felvételét interneten vagy a Tesco áruházakban kitöltött igénylőlapokon lehet kezdeményezni. 500 ezer forint alatti összeg esetén az ügyfeleket fogadó szakemberek még a helyszínen elvégzik a hitelbírálatot, nagyobb hitel igénylésekor postán értesítik az ügyfelet. 


Ajánlott videó

Olvasói sztorik