Belföld

Záhonyi híd kötné össze Ázsiát és Európát

Az Európa és Ázsia közti vasúti áruforgalom EU-s hídfőállásának pozíciójáért Záhony és térsége versenyben van Szlovákiával és Lengyelországgal - mondta Bajor Tibor, a Miniszterelnöki Hivatal politikai főtanácsadója.

A pozíció megszerzése érdekében kormánydöntés született, hogy kiemelt beruházásként, a 10 éve vegetáló Záhonyi Vállalkozói Övezetben nemzetközi raktárbázis és logisztikai központ létesül.

Ezzel jelentősen megnőhet Magyarország közvetítő szerepe, mivel a transzszibériai és a transzkoreai vasutak fejlesztése után ez lesz a legrövidebb útvonal a két földrész közt – mondta Bajor Tibor.

A főtanácsadó emlékeztetett arra, hogy az EU-s vámszabályok értelmében a külső határnál, a határátlépést követően történik a szállítmány vámkezelése. A vámérték 25 százaléka pedig a fogadó országot illeti meg, de fontos bevételeket jelenthetnek a logisztikai lehetőségek is Záhonynál – mutatott rá.

A projekt iránt élénk érdeklődést mutat orosz részről a Jekatyerinburgi Kormányzóság, olyannyira, hogy közös céget alapított a Záhony és Térsége Fejlesztési Kft-vel. (Jekatyerinburg térségében halad át a vasútvonal az Ural hegységen.) A tervek szerint Záhonyban, majd Jekatyerinburgnál raktárbázis létesül.

A közös cégben, a Transzlogisztikai Rt.-ben a Jekatyerinburgi Kormányzóság cégének, a Taktiknak 55 százaléka van, míg a Záhony és Térsége Fejlesztési Kft. (ZTF) 45 százalék felett rendelkezik.

A ZTF Kft. működteti a záhonyi vállalkozási övezetet, a kft. tulajdonosa 51 százalékban a Regionális Fejlesztési Holding, a MEH 46 százalékban és a MÁV 3 százalékban.

Jelenleg a záhonyi logisztikai központ indításához szükséges területek és raktárak felett a MÁV rendelkezik, de mintegy 15 hektáros terület átadása előrehaladott állapotban van. A MÁV tulajdonában lévő területek átadásával a MÁV tulajdonhányada emelkedik majd a kft-ben. A terület megvásárlására a kormány a 2004 évi kiemelt országos jelentőségű területfejlesztési program jogcímen megfelelő összeget biztosít.

A tulajdonjogi kérdések rendezésével a raktározási rendszer használatba vétele akár májusra megtörténhet, szeptemberben pedig beindulhat a raktározási tevékenység.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik