Belföld

Két hét maradt a banki azonosításra

A terrorizmus elleni küzdelem szorosan összefügg a pénzmosás elleni fellépéssel. A terrorizmus és a pénzmosás visszaszorítása szempontjából egyaránt alapvető fontosságú, hogy ne legyenek olyan ügyfelek, akiknek az azonosítást szolgáló adatai a szolgáltatónál nem állnak rendelkezésre - áll a Pénzügyminisztérium közleményében.

A törvény előírásai nem öncélú adatgyűjtést szolgálnak, hanem a pénzmosás és a terrorizmus elleni nemzetközi harc fontos eszközei. A törvény előírja a szolgáltatók számára, hogy ügyfeleikről 6 azonosító adatot tartsanak nyilván.

Ezek az adatok természetes személy esetén a név, lakcím, születési idő, állampolgárság, anyja neve, az azonosító okmányának típusa és száma (személyi igazolvány vagy útlevél, mindegyik mellett lakcímet igazoló hatósági igazolvány).

A szolgáltató jelez

Az ügyfelek figyelmét a szolgáltatók már számos alkalommal felhívták arra, hogy adatkiegészítés céljából személyesen vagy képviselő útján jelenjenek meg a szolgáltatónál. Jelen felhívás nem minden ügyfélre vonatkozik, csak azokra, akik fent felsorolt adatainak valamelyike nem került korábban a szolgáltató által rögzítésre.

A közelmény felhívja a figyelmet arra, hogy aki a szolgáltatótól kapott értesítés ellenére még nem tett eleget adatkiegészítési kötelezettségének 2003. március 31-ig tegyék meg, így elkerülhetik a 2004. április 1-je után a mulasztásuk miatt őket érintő kellemetlenségeket.

Ha az ügyfél az adatkiegészítéshez nem tudja személyesen felkeresni a szolgáltatót, azt megteheti képviselője útján is.

Szigorú következmények

A törvény szerint 2004. április 1-jét követően a szolgáltató nem teljesítheti azoknak az ügyfeleknek adott ügyleti megbízásait, akiknek valamennyi adata (a fent felsorolt adatokat jelenti) a szolgáltatónál nem áll rendelkezésre. A szolgáltató mindaddig nem teljesíti az ilyen ügyfelek által adott ügyleti megbízásokat, amíg az ügyfél adatkiegészítési kötelezettségének nem tesz eleget.

Az ügyleti megbízás megtagadása nem jelent zárlatot. Így az ilyen ügyfél számlájára érkező összegek (pl. fizetés, vagy kamat) az ügyfél számláján jóváírhatóak, de – mindaddig amíg nem azonosította magát a szolgáltatónál – nem bocsáthatók az ügyfél rendelkezésére, nem fizethetőek ki számára.

2004. április 1-jét követően az adathiányos ügyfél bankkártyával nem tud fizetni és készpénzt sem tud bankkártyáról felvenni, illetve oda befizetni.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik