Belföld

Újabb módosítás a regisztrációs adón

Az Országgyűlés költségvetési bizottsága szerdai ülésén arról döntött, hogy a regisztrációs adóról szóló előterjesztéshez módosító indítványt nyújt be, amely az ötösnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt autók adóját 50 százalékkal megemelné.

Ennek megfelelően egy 1000 köbcentiméteres benzinmotoros, illetve egy 1300 köbcentiméteres dízelmotoros, ötös vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású autó regisztrációs adója 120 ezer forint, az ötösnél rosszabb besorolásúé 180 ezer forint lesz, ha az Országgyűlés elfogadja az indítványt. A módosító javaslat egyúttal elhagyná az új és a használt autók közötti 20 százalékos különbséget. Az 1001-1400 köbcentiméterig terjedő benzines, illetve az 1301-1500 köbcentiméteres dízel autók forgalomba helyezésekor ennél 50 százalékkal többet kell fizetni.

A legtöbbet a 8. kategóriában a 3000 köbcentiméter feletti benzines- és a 3500 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú dízelmotoros autókért kell fizetni, az 5-ös vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású autók után 1,8 millió forintot, míg az 5-ösnél rosszabbakért 2,7 millió forintot.

A költségvetési bizottsági módosító javaslat tartalmazza azt is, hogy a gépjárművek személygépkocsi, illetve haszongépjármű kategóriába sorolását, továbbá a személygépkocsi műszaki és környezetvédelmi osztályba sorolási adatait a közlekedési felügyelet a forgalomba helyezés engedélyezésének eljárásában állapítja meg, és azt a műszaki adatlapon rögzíti. Ez a módosítás kizárná a személyautók haszongépjárművé minősítése körül kialakult kezelhetetlen helyzetet, azt, hogy magánemberek személyautóikat kis átalakítással haszongépjárművé minősítsék át, és visszaigényeljék az autóáltalános forgalmi adóját.

Font Sándor (MDF) a négypárti egyetértéssel kialakított eredeti javaslat egyik előterjesztője elmondta: érthetetlen, hogy a kormány az javaslatot támogatja, majd hétfőn a gazdasági bizottság ettől gyökeresen eltérő módosító javaslatával is egyetért, és szerdán a költségvetési bizottság által benyújtott indítványra is igent mond. Ezért javasolja az eredeti indítvány elfogadását, ami figyelembe veszi az új és a használtautó-kereskedők érdekeit, és egy 20 százalékkal csökkentett adómértéket tartalmaz a használt autók javára.

A képviselő kifejtette: az eredeti javaslatban az ezer köbcenti alatti benzinmotoros, ötösnél rosszabb környezetvédelmi besorolású autók regisztrációs adója még 120 ezer forint volt, a gazdasági bizottság javaslata ezt 150 ezerre emelte, míg a költségvetési bizottság által benyújtott és támogatott módosító javaslat már 180 ezer forintot tartalmaz. Ez a javaslatról javaslatra történő regisztrációs adóemelés megfigyelhető az összes hengerűrtartalom-kategóriában – mondta a képviselő.

A költségvetési bizottság a gazdasági bizottság módosító javaslatát nem támogatta. A kormány képviselője mindkét indítványra igennel szavazott. Pénzely Márta, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője elmondta: a költségvetési bizottság módosító javaslata, amely a regisztrációs adóból a központi büdzsének a legmagasabb bevételt hozza, néhány milliárd forinttal még mindig alatta marad az autók után 2003-ban fizetett mintegy 60 milliárd forintot kitevő fogyasztási adónak, amit ez év februárjától felváltott a regisztrációs adó.

Az ötös, vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású használt autókra vonatkozó 20 százalékkal kisebb adómérték elvetését azzal indokolta a főosztályvezető, hogy így egyszerűbbé, átláthatóbbá és biztonságosabbá válik a regisztrációs adó befizetése.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik