Az erdélyi napilap román kormányforrásból származóértesülései szerint július 4-én Kolozs megyében az Aranyosgyéres-Gyalu, valamint Bihar megyében a Berettyószéplak-Bors szakaszon kezdik meg az Észak-Erdélyen áthaladó autópálya építését. Mint a lap megállapítja, ez az információ ellentétben áll azzal a bejelentéssel, miszerint a munkálatokat a Brassó megyei Feketehalom határában kezdenék el.
Korábban Brassó megye prefektusa, Otilian Neagoe sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Brassó megyében indul az építés, és a kivitelező amerikai Bechtel cég máris székházat keres magának Brassóban – emlékeztet a Krónika. A Bors-Kolozsvár szakasz azért élvez elsőbbséget, mert az Európai Parlament és Európa Tanács által megállapított európai szállítási hálózat (TEN) része, következésképpen a kormánynak az Európai Unióval szembeni kötelezettsége kiépíteni azt – közölték a közlekedési minisztérium, valamint az országos útügynökség (CNADN) forrásai.
A Bechtel vállalta, hogy több ezer munkahelyet teremtve maximálisan felhasználja a belföldi munkaerőt. Az építő azt is ígérte, hogy a romániai piacról vásárolja fel a nyersanyagok, anyagok és szolgáltatások 55-66 százalékát az árak és a minőség figyelembe vételével. Az építő ugyanakkor nyitott bármely romániai és európai érdekeltségű cég felé.
Az autósztráda és a nemzeti utak által elfoglalt területeket – ha a tulajdonosok nem hajlandók eladni – az állam kisajátítja, de az ingatlanok tulajdonosai nem kaphatnak kisebb mértékű kártérítést, mint amekkorát a hivatalos felértékelő megállapít – írja a lap.
A Bors-Kolozsvár-Marosvásárhely-Brassó autópálya 415 kilométer hosszú lesz, és 6 megyét szel át. Brassó megyében 80, Szeben megyében 18, Maros megyében 93, Kolozs megyében 85, Szilágy megyében 82, végül Bihar megyében 57 kilométeren halad át a sztráda. A teljes beruházást 3,433 milliárd euróra, a Bechtel kivitelezését 2,241 milliárd euróra becsülik.
Az úttest kétszer 7,5 méter széles lesz, 300 híd épül összesen 41 kilométeres hosszúságban, 73 alul- és felüljáró készül 5 kilométeres hosszúságban, és összesen 19 csomópont épül majd a sztrádán. A fővállalkozó Bechtel International Inc. jelezte, hogy 2004. július 4-e és 2012. december 31-e között, 108 hónap alatt elkészül, két évre vállal garanciát. A Search Incorporation és az Iptana SA összesen 42 millió euróért készítette el a terveket. Eddig 6 nemzetközi bankkonzorcium ismertette a közlekedési minisztériummal finanszírozási ajánlatait.