Belföld

Orosz kézbe kerülhet az Ikarus?

Az orosz RusPromAvto is meg akarja venni az Ikarusbus bezárt székesfehérvári gyárát a Vedomosztyi szerint.

Az orosz üzleti lap csütörtöki számában úgy vélte, hogy a nagy gépjárműipari holding – amelynek öt egysége közül az egyik, a Russzkije Avtobuszi felöleli a pavlovói, a likinói, a golicini és a kurgani buszüzemeket – kevesebb mint tízmillió dollárért megkaphatja a székesfehérvári gyárat az olasz Iveco tulajdonában lévő Irisbustól.

A Vedomosztyi a RusPromAvtóhoz közeli bennfentesektől értesült a vásárlási szándékról, amelyet a cég hivatalos képviselői nem erősítettek meg. Mindamellett orosz elemzők rámutattak, hogy az Ikarus-gyár megvétele révén a RusPromAvto bejuthat a kelet-európai piacra, és olyan jól ismert márkára tehet szert, amely vonzóbbá teszi papírkibocsátásait a befektetők szemében.

A RusPromAvtót 75 százalékban a Bazovij Element (Base Element) csoport ellenőrzi, amely az alumíniumbirodalmát diverzifikáló Oleg Deripaszka “oligarcha” tulajdonában van – írta a lap. 
    
Az Ikarus Járműgyártó Rt. továbbra is fenntartja vételi szándékát az Ikarusbus Rt. székesfehérvári gyárának megvásárlására, ám az erre irányuló tárgyalások több hónapja megrekedtek a tulajdonos Irisbus SL-lel – mondta Székely Zsolt, az Ikarus Rt. vezérigazgatója, az MTI-nek, csütörtökön.

Hozzátette: vételi ajánlatukat több mint egy éve juttatták el az Irisbusnak, ám választ nem kaptak. Az Irisbus elvben nem zárkózik el attól, hogy az Ikarusbus bezárt székesfehérvári gyárát eladja az Ikarus Holding Rt.-nek, az üzletkötéshez azonban szükség van még a Fiat-Iveco tulajdonú vállalkozás tulajdonosainak a jóváhagyására.

Az IrisBusnál az elmúlt hetekben egy orosz tulajdonú cég, a Mekar Kft. is jelezte vételi szándékát. Ez a társaság a kilencvenes évek második felétől tevékenykedik Magyarországon, akkoriban főként kereskedelmi ügyleteket hoztak tető alá magyar és orosz üzletemberek között.

Az Ikarusbus Rt. székesfehérvári gyára tavaly csak vegetált, az év első nyolc hónapjában, bezárásáig összesen három autóbuszra és száz alvázra érkezett megrendelés, ezek mellett az olasz tulajdonos másik gyárának, a budapesti Egyedi Autóbuszgyár Kft.-nek gyártottak alkatrészeket. A folyamatos leépítések miatt 2003. nyarán már csak alig 30-40 ember végzett tényleges munkát a gyárban. 

Az Irisbus 100 százalékos tulajdonában levő Ikarusbus Rt. augusztus 11-én jelentette be, hogy bezárja a székesfehérvári gyárat, elbocsátja a 187 dolgozót, és a magyarországi termelést a budapesti Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. telephelyére koncentrálja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik