Belföld

8 százalékkal nőtt a Pannon GSM árbevétele

2003-ban a Pannon GSM 8 százalékkal 170,5 milliárd Ft-ra növekvő árbevétel mellett a 2002-es 29,5 milliárd Ft-ról 30,3 milliárd Ft-ra emelkedő üzemi eredményt és 7 százalékkal 61 milliárd Ft-ra növekvő EBITDA-t ért el konszolidált adatok szerint - jelentette be Kocsis Gábor pénzügyi vezérigazgató helyettes a társaság hétfői sajtótájékoztatóján.

Az EBITDA margin 36,1%-ról 35,5%-ra csökkent 2003-ban. Kocsis hozzátette, a Pannon EBITDA margin-ja így alig maradt el a piacvezető Westel hasonló adatától, amely a Matáv éves jelentése szerint 2003-ban 37,4%-os volt.

Kocsis szerint ezek az adatok jelzik, egyre csökkennek a marginok a magyar GSM piacon. A harmadik szereplő, a Vodafone magyarországi EBITDA adatot nem tett közzé egyelőre, de Kocsis szint bizonyosan alacsonyabb a margin, mint a Westel, vagy a Pannon esetében.

2003-ban a Pannon egy ügyfélre jutó havi bevétele (ARPU) a 2002-es 5732 Ft-ról 5245 Ft-ra csökkent. Az ARPU 2002 negyedik negyedévében 5676 Ft volt, majd 2003 első negyedévében 4700 Ft-os szintre süllyedt és még 2003 Q2-ben is 5000 Ft alatt maradt. Ehhez képest a 2003 Q4-ben elért 5477 Ft-os ARPU azt jelzi, hogy a Pannonnak a terveknek megfelelően sikerült javítani az ügyfélbázis összetételén, mondta Kocsis.

A Matáv jelentés szerint a Westel ARPU 2003-ban a 2002-es 5,732 Ft-ról 5,261 Ft-ra csökkent. Az ügyfélre jutó havi perc-forgalom a Westelnél 118 percről 114-re, a Pannonnál 113-ról 111-re csökkent 2003-ban.

Az értékesítés közvetlen költsége 2003 Q4-ben 17 százalékkal 19,7 milliárd Ft-ra, 2003 egész évben 6 százalékkal 65 milliárd forintra nőtt. Kocsis szerint a készülék ártámogatást is magába foglaló adat is jelzi, hogy nőtt az drágább készülékeket vevő és azokat többet használó post paid ügyfelek aránya.

A pre paid/post paid arány éven belül néhány százalékkal javult a korábbi 20/80-as arányhoz képest, mondta Király István marketing vezérigazgató helyettes. Király elmondta, 2003 első félévében a piacot egyértelműen a Vodafone árelőnye jellemezte.

Király szerint azt követően, hogy nyáron elsőként a Vodafone megjelent a hívásirány és napszaktól független úgynevezett “uniprice” tarifa csomaggal, teljesen átalakult a Pannon és a Westel tarifa struktúrája is. Király szerint a Vodafone árelőnye ezekkel a változásokkal elmúlt és a Voda jelenlegi visszafogott marketing kommunikációja is jelzi, hogy jelentős árerózióra már nem lehet számítani.

Kocsis elmondta, amikor 2003-ban éves szinten 1 milliárdos árbevétel kiesést okozott az, hogy októberben a Pannon is csökkentette interconnect tarifáit, miután a Westelt erre kötelezte a hírközlési hatóság. A Nemzeti Hírközlési Hatóság újabb interconnect tarifa csökkentést vár a Pannontól és a Westeltől 2004 májusában. Kocsis szerint a várt tarifa csökkentés közel 10 százalékos, ugyanakkor az interconenct tarifák szerinte már most is költség szintűek.

A Pannontól távozóban lévő Király az idei évvel kapcsolatban úgy vélte, a Pannonnak a két nagy nemzetközi brand, a várhatóan nevét kora nyáron T-Mobile-re váltó Westel és a Vodafone között kell balanszíroznia és a leghatékonyabban működő cégnek kell lennie a 3 szereplős GSM piacon.

2003 végén a magyar GSM piacon 7,9 millió GSM ügyfél volt, ezen belül 7,4 millió olyan, amely az elmúlt három hónapban forgalmat generált.

A teljes ügyfélszámon belül Vodafone piaci része 2003-ban 4,63%-ponttal nőtt, a Pannon piaci része 2,46%-kal 35,83%-ra, a Westelé 2,17%-ponttal 47,41%-ra mérséklődött. A 3-hónapon belül forgalmat generáló ügyfelek között a Vodafone piaci része 4,44%-ponttal nőtt, a Westelé 2,5%-ponttal 47.86%-ra csökkent, a Pannoné pedig 1,93%-ponttal 35,4%-ra. Király szerint a bevételt generáló ügyfelek közötti piaci rész változás aránya azt jelzi, hogy a Vodafone nagyjából a piaci résznek megfelelő mértékben tud ügyfelekt elvenni a Westeltől és a Pannon GSM-től is.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik