A Kormányszóvivői Iroda szerdára az M5-ös autópályáról szóló megállapodásról sajtótájékoztatót hirdetett meg délután 14 órára. Az M5-ös ügyében a gazdasági tárca folytatott tárgyalásokat az autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, azért, hogy az Európa legdrágábbnak tartott autópályát bevonhassák a matricás rendszerbe és tovább épülhessen a déli országhatárig.
Egyelőre nem tudni, hogy milyen konstrukcióban valósul meg a cél, de a legvalószínűbb elképzelés szerint a kormány által megjelölt társaság kivásárolná az AKA részvényeit. Gaál Gyula, a közlekedési tárca államtitkára korábban azt nyilatkozta, hogy ez a társaság az Állami Autópálya Kezelő Rt. lenne. Szakértők szerint a kivásárlás költsége mintegy 70 milliárd forint lehet, amit kereskedelmi banki hitelekből biztosíthatna a kormány. Ugyanakkor az államtitkár más elképzelhető megoldásokról is beszélt.
Az M5-ös ügyében jólértesült Népszabadság szerdai számában azt írja, hogy az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. mintegy 21 milliárd forintért fogja megvásárolni az AKA 40 százalékát, és a jelenlegi tulajdonosok lehetőséget biztosítanak az államnak a fennmaradó részvénycsomag 2006 és 2009 közti kivásárlására is.
Ennek értelmében az autósok március 12-től az állami autópályákon érvényes matricákkal használhatják majd az M5-öst – írja a lap. Cserébe a magyar állam a költségvetés terhére bérleti díjat fizet az immár kisebbségi állami tulajdonban lévő cégnek. Az idén márciustól májusig a bérleti díj összege hozzávetőleg 2,6 milliárd forint lesz, az év végéig hátralévő hónapokban pedig további tízmilliárdot kell majd kifizetni. Az először 2005-ben esedékes teljes éves bérleti díj pedig nem haladja majd meg a 17 milliárd forintot.