Belföld

Drosztdíj – hol keressük a taxikat?

Április 1-jétől már nem számíthatunk a színházak és más szórakozóhelyek közelében fürtökben várakozó taxik megszokott látványára: megbüntetik a taxist, aki nem a kijelölt helyen várakozik.

Általános felháborodást váltott ki a budapesti taxisok körében a Fővárosi Önkormányzat csütörtöki döntése. A határozat értelmében április 1-jétől taxis engedélyeket meghosszabbítani vagy újat kiadni csak a drosztdíj befizetése ellenében lehet. Az eddig is sok vitát kavart elképzelés – úgy tűnik – valóra válik, és  minden taxist megbüntetnek majd, aki „utasfelvétel céljából” nem a droszton várakozik.

Hol vannak a drosztok?

Rusznák Imre, a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke a FigyelőNetnek elmondta, hogy az új szabályozás megfelel a nyugati trendeknek. A képviselő bécsi példát említett: „az osztrák fővárosban elképzelhetetlen lenne, hogy a taxik ott várakozzanak, ahol csak akarnak és ezzel akadályozzák a város forgalmát.”

Budapesten viszont nem könnyű drosztot találni – állítja Orbán Lajos, a 6×6 taxitársaság ügyvezető igazgatója. A fő probléma szerinte az, hogy az évi 17 ezer forintos drosztdíjat jóval több taxistól fogják beszedni, mint ahány droszthely valójában létezik. A taxiállomások túlterheltségét csak fokozza az agglomerációból bejáró bérautók nagy száma. Orbán Lajos elmondta: naponta közel 6000 taxi járja a várost, ebből körülbelül 2000 a környező városokból jár be. Orbán szerint a főváros úgy akarja a taxisokat drosztolásra kötelezni, hogy annak feltételeit nem teremti meg.

Van, ahol sok a hely, van, ahol kevés

Rusznák Imre, a határozatot előterjesztő fővárosi képviselő szerint nem igaz, hogy kevés a droszthely, „csak van, ahol sok van belőle, és van, ahol kevés.” A frekventált városrészekben – így például az ötödik kerületben vagy a repülőtéren – rengetegen szeretnének utast fogni, emiatt nagy a tumultus, miközben a város más területein üresek a hivatalos taxiállomások – magyarázta Rusznák. Azt azonban a képviselő is elismerte, hogy a XV. kerület szélén nehezebb fuvart szerezni, mint a Váci utca közelében.

„A főváros megpróbál minél több helyet teremteni a belvárosi taxiknak, de ehhez az ötödik kerület együttműködésére is szükség van, mivel a közterület sorsáról a helyi önkormányzat dönt” – mondta Rusznák Imre. A droszthelyek ideális számáról egyébként az ipakamara taxis szakmai kollégiuma nyújthat be javaslatot, de a gyakorlati megvalósítást a főváros nem tudja garantálni. Rusznák hozzátette, hogy a helyzet ideiglenes megoldása érdekében gondolkodnak egy átmeneti taxiállomás létrehozásán. Ezt a rakpart valamely arra alkalmas részén alakítanák ki, míg nem lesz megfelelő mennyiségű droszt a belvárosban. „A cél az, hogy rendet teremtsünk a fővárosi taxik ügyében” – mondta a bérautózásból élők által sokat támadott fővárosi képviselő.

Az új szabály betartását a fővárosi közterületfenntartók fogják ellenőrizni. A szürke egyenruhás ellenőrök bírságot szabhatnak ki, ha a taxis a drosztpénz befizetése nélkül használja a taxiállomást. „Nem árt, ha a magánautósok is körültekintőbbek lesznek, mert ha egy taxinak fenntartott helyre parkolnak, szigorú büntetésre számíthatnak” – hangsúlyozta Rusznák Imre.

Nem lesz könnyebb

A taxik piacán már régóta próbál rendet teremteni a főváros. 1999-óta közel 320 millió forintot emésztett fel a taxikérdés, de a sofőrök élete – Orbán Lajos szerint – csak nehezebb lett. A 6×6 taxitársaság igazgatója szerint még mindig ugyanolyan farkastörvények uralkodnak, mint 10 évvel ezelőtt. Orbán úgy véli, a ráfordítások semmilyen eredményt nem hoztak, és most tőlük akarják visszaszedni a főváros millióit.

Orbán hangsúlyozta, a költségek növekedését az utazóközönség biztosan nem fogja megérezni a tarifákon. Hozzátette, már a jelenlegi nyomott árakkal is nehéz piacon maradni. Orbán úgy összegezte: ha blokáddal nem is, de valamilyen módon a szakma biztosan tiltakozni fog a határozat ellen, és mindent megtesz azért, hogy ne szedjenek pénzt olyan drosztért, ami nem is létezik.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik