Belföld

Keresztúton – a logisztika mint üzlet

Milliárdos beruházások és sokat ígérő ingatlanspekulációk jellemzik a hazai logisztikai ágazatot. Gombamódra szaporodnak a "hídfők", a "bázisok" és a "csomópontok".

Közel egymilliárd forint értékű beruházás kivitelezésének megkezdéséről döntött a Waberer’s Csoporthoz tartozó BILK Logisztikai Részvénytársaság. Közép-Európa legnagyobb intermodális logisztikai beruházásának első ütemét, a 19 ezer négyzetméter összterületű logisztikai raktár- és irodaegyüttest néhány hónappal ezelőtt avatták fel Soroksáron, Budapest XXIII. kerületében. A BILK fejlesztésének koncepciójához tartozik az intermodális jelleg, vagyis az, hogy vasúti és közúti szállítmányok kezelésére egyaránt alkalmas a központ.


 A Tefu bábáskodott

A BILK Logisztikai Rt. a Waberer’s Csoport érdekeltségébe tartozik – ez a csoport egyébként a Volán Tefu vezetésével jött létre akkor, amikor a Volán Tefu megszerezte a Hungarocamion szállítmányozó vállalatot is, és így Magyarország, illetve Közép-Európa egyik legnagyobb logisztikai vállalatává vált.  

Hídfőt építenek


Mint azt Marján Miklós, a BILK vezérigazgatója elmondta: jelenleg további 32 ezer négyzetméternyi területen már folyik a magas-, gyűjtő- és ADR-raktárak, valamint az irodahelyiségek építésének előkészítése. A cég szerint 2004 júniusáig újabb 7300 négyzetméteres raktárcsarnok épül fel. A Waberer’s Csoport 2006-ig Közép-Európa legfontosabb gazdasági-közlekedési hídfőjének kiépítésére, összesen 200 000 négyzetméter komplex logisztikai terület létrehozására 25 milliárd forintot fordít Soroksáron.


 Hazánk egyenrangú fél

Kiss Péter, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter 2003. szeptember 29-én avatta fel a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) első ütemét. Az átadással Magyarország egyenrangú félként kezdi meg az Európai Unió komplex logisztikai ellátó rendszerébe való bekapcsolódást – mondotta Wáberer György, a Waberer’s Csoport elnöke a BILK avató ünnepségén. A teljes kiépítése után 240 ezer négyzetméteres, 25 milliárd forint összköltséggel megvalósuló központ – folytatta – kimagaslóan a legjelentősebb a tervezett hazai központok közül, és hamarosan betölti Kelet-Közép-Európa egyik legfontosabb gazdasági-közlekedési hídfőjének szerepét. A hazai ellátási lánc legfontosabb szereplői folyamatosan veszik birtokba a létesítményt. A Waberer’s Csoporttal nemzetközi vállalatok – köztük a Bosch Siemens Háztartási Készülék Csoport, az IDC Hungária, az SCA Hygenie Products és mások – kötöttek már hosszú távú szerződést. 

Tranzitutak kereszteződésében


A közel egymilliárd forintos költséggel épülő új, C1 jelű, 7 300 négyzetméter területű létesítmény kivitelezésére a BILK meghívásos pályázatot írt ki. A csarnokot úgy kell kialakítani, hogy megfeleljen a közvetlen iparvágány kapcsolatból eredő rakodási technológiáknak, valamint a közúti dokkolásnak is.


A megbízást a nyíregyházi Épker Kft. nyerte el. A kivitelezés a szükséges engedélyek megszerzése után várhatóan 2004 februárjában kezdődik. A beruházás 130 embernek ad munkát.


A valamennyi jelentős nemzetközi cél- és tranzitútvonal kereszteződéséhez közel fekvő, 100 hektáros területen elhelyezkedő beruházás munkálatai 2002 elején kezdődtek el, azt követően, hogy a Waberer’s Csoport (Volán Tefu és Hungarocamion) és a MÁV aláírták a BILK Logisztikai Rt. és a BILK Kombiterminál Rt. alapító okiratát. A BILK Logisztikai Rt. a Waberer’s Csoport többségi tulajdonában van, míg a BILK Kombiterminál Rt. részvényeinek nagyobbik része fölött a MÁV rendelkezik. A 2006-ig teljesen elkészülő komplexum mintegy 1000 embernek ad munkát a dél-pesti régióban.


 Autópályára települtek

Az Airport Business Park (ABP) 2001 végén épült Budapest határában, Vecsés területén, 300 méterre a ferihegyi repülőtértől. A komplexum A épületében 21 045 négyzetméter raktár és 450 négyzetméter irodai bérbe adott terület épült meg. További 9100 négyzetméter raktárként beépít-hető. Az M1 Business Park pedig az M1-es autópálya mellett, Budapest városközpontjától 21 kilométerre fekszik, Páty területén. Az M1 Business Park öt különálló, küllemében eltérő épület megépítésével és belső közlekedési rendszer kialakításá-val készült. A beépített és a beépíthető terület összesen 68 341 négyzetmétert tesz ki.


A régió ingatlanüzlete

a főváros határában

A soroksári BILK nem az egyetlen nagy logisztikai központ Budapesten, illetve a főváros környékén: Kelet-Közép-Európa legnagyobb ingatlanpiaci tranzakcióját hajtotta végre két nyugati pénzügyi csoport nemrégiben, amikor az AIG/Lincoln eladta az osztrák érdekeltségű Europolis Investnek három magyar ingatlanját, 150 millió euróért. A három magyar ingatlan között két nagy business park is szerepelt, amelyek Budapest határában logisztikai központként működnek.


Az Europolis Invest cég 2003. november 12-én vásárolta meg az M1 Business Parkot (M1BP) és az Airport Business Parkot (ABP) Budapest környékén. Nem véletlen egyébként e két nagy logisztikai központ elhelyezkedése: az egyik a legforgalmasabb autópályák közelében, a másik a ferihegyi repülőtér mellett helyezkedik el. (Mint említettük, a BILK elhelyezésénél pedig a vasúti kapcsolat játszotta a fő szerepet.)


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik