Belföld

A magyarországi Suzuki bővíti gyártókapacitását

A magyarországi Suzuki mintegy 100 milliárd forintos beruházás keretében bővíti termelési gyártókapacitását - jelentette be Gál J. Zoltán szerdai rendkívüli tájékoztatóján. A kormányszóvivő szavai szerint jelenleg évente mintegy 88 ezer személygépkocsit gyárt a Suzuki Magyarországon, amelyet a beruházással 2006-ra 200 ezerre kívánnak növelni. Hozzátette: a beruházással csaknem 700 új munkahelyet hoznak létre.

Erdősi Péter, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) beruházási és közgazdasági főigazgatója elmondta: a beruházás 2002-ben indult el és a tervek szerint 2005-ben fejeződik be. A közlés szerint a beruházás keretében az Ignis, az S2-es sport modell, valamint egy, a Fiat autóipari konszernnel kifejlesztett terepjáró fejlesztését valósítják meg, valamint általános gyártási, termelési kapacitásbővítést hajtanak végre.

A Hyundai Motor Corporation hivatalos keddi közlésével kapcsolatban – amely szerint a tervezett közép-kelet-európai beruházásánál már nem számol lehetséges magyarországi telephellyel – a főigazgató elmondta: az Európai Unió szabályai minden egyes tag- és csatlakozó állam tekintetében az úgynevezett regionális támogatási szabályok alapján meghatározza, hogy iparágtól és a beruházás földrajzi elhelyezkedésétől függően mekkora mértékben lehet támogatni egy új beruházási projektet.

Erdősi Péter elmondta: az autóipar, és az azt közvetlenül kiszolgáló első körös beszállítók az úgynevezett érzékeny ágazatokhoz tartoznak, így a normális támogatási mérték csak bizonyos százalékát engedélyezi az EU. Jelen esetben ez a beruházás értékének 15 százaléka – tette hozzá. “Ezt nyilvánvalóan minden versenyző ország megpróbálja kihasználni” – jegyezte meg. Hozzátette: egy-egy ország szabadságfoka abban van, hogy ennek a belső struktúráját hogyan alakítja, adókedvezményt, helyi adókedvezményt, közvetlen vissza nem térítendő támogatást ad-e.

A főigazgató emlékeztetett arra, hogy az unió támogatáspolitikája szigorúan szabályozza az egy-egy társaságnak nyújtható támogatást, ugyanakkor preferálja a telephely befogadókészségét javító intézkedéseket. Hangsúlyozta, hogy a beruházással kapcsolatban három kritériumot kellett figyelembe venni: hogy mennyit vagyunk hajlandóak, mennyit tudunk és mennyit ésszerű adni egy ilyen támogatásért. “Az ésszerűség határa maximális mértékben ki lett használva” – tette hozzá. Erdősi Péter elmondta: a beruházás értéke a korábban megjelentekkel ellentétben 600 millió euró.

Gál J. Zoltán a Hyundai közép-kelet-európai telephelyével kapcsolatban úgy fogalmazott: a magyar kormánynak a magyar vállalkozókkal, az adófizetőkkel szemben van elszámolnivalója. Kijelentette: a magyar fél elment a határig.

A GKM kedden közleményben tájékoztatott arról, hogy a Hyundai Motor Corporation hivatalos úton közölte: tervezett közép-kelet-európai beruházásánál már nem számol lehetséges magyarországi telephellyel. A Hyundai hivatalos értesítésében döntését részletesen nem indokolta.

Ezzel együtt a GKM hangsúlyozza: a továbbiakban arra törekszik, hogy a beruházás által teremtett regionális beszállítói lehetőségekből Magyarország a lehető legnagyobb mértékben részesüljön, ennek érdekében folytatja a tárgyalásokat a Hyundai-jal.

Lengyelország és Szlovákia megerősítette kedden, hogy rajta van a Hyundai Motor 1,1 milliárd eurós (1,3 milliárd dolláros) beruházással Kelet-Európába tervezett üzemére eséllyel pályázó országok rövidített listáján, míg a cseh illetékesek azt közölték, hogy nemleges választ kaptak. A dél-koreai cég eredetileg Szlovákiát, Csehországot, Lengyelországot és Magyarországot vette fontolóra lehetséges telephelyként.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik