A készülőben lévő európai kikötő-direktíva ellen az a legfőbb kifogás, hogy a kikötői szolgáltatások liberalizációjára irányuló határozott törekvés utat nyit az olcsó, szakképzetlen munkaerő alkalmazása előtt.
Sok lesz a baleset
“A direktíva a hajók és rakományaik kezelésének biztonságosságát veszélyezteti, s ennek kihatása lesz Európán túl is, sőt világszerte”, áll az Európai Szállítómunkások Szövetségének (ETWF) állásfoglalásában.
Az EU bizottságának eltökélt szándéka arra késztetni a kikötőket, hogy a szállítmányok kezelésének feladatát engedjék át a hajó legénységének vagy a hajótulajdonosok által bérelt szárazföldi alkalmazottaknak. Eduardo Chagas, az ETWF szóvivője szerint ez veszélyes megoldás, mert a fokozott fáradtság, valamint a szakképzetlen személyzet alkalmazása miatt ugrásszerűen megnőhet a kikötői balesetek száma.
Tüntetések a kikötővárosokban
Úgy tűnik, az Európai Parlament is hajlik arra, hogy saját “kormányának” liberalizációs törekvéseit korlátozza, amit a kikötői munkások képviselői melegen üdvözölnek. A tiltakozók abban bíznak, hogy Európa nagy kikötővárosaiban szervezett, sokezres tüntetéseikkel is erőt adnak a parlamenti képviselőknek az Európai Bizottság szándékának megakadályozásához.