Belföld

Budapest átadná a BKV-t az államnak

Ha a főváros nem kapja meg a BKV működéséhez szükséges költségvetési forrásokat 2004-re, az önkormányzat kénytelen átadni a tömegközlekedés feladatát az államnak - mondta Atkári János főpolgármester-helyettes szerdán.

“A főváros számára más tisztességes megoldás nem marad, minthogy (…) megteszi azokat a csonkító lépéseket, amelyek rendkívüli szolgáltatási színvonal-süllyedéssel járnak (…) és ezzel egyidejűleg hivatalosan felkéri az államot, hogy ezt a feladatot vállalja magára” – fogalmazott a sajtótájékoztatón a gazdasági ügyekért felelős SZDSZ-es főpolgármester-helyettes. Indoklása szerint ugyanis “már igazolt módon a fővárosi önkormányzatot nem hozták olyan helyzetbe, hogy a fővárosi tömegközlekedés feltételeit biztosítani tudja”. Atkári János álláspontja szerint nem a főváros, hanem az állam felelőssége, ha a megfelelő források hiánya miatt összeomlik a BKV.

Demszky Gábor főpolgármester elmondta, meglepetéssel értesült arról, hogy a jövő évi költségvetés tervezetéből kikerült a nagyvárosi – budapesti, szegedi, debreceni, pécsi, miskolci és győri – tömegközlekedés normatív állami támogatása, pedig ez 8,5 milliárd forintot jelentett volna a BKV működéséhez.

“Ennek hiányában az állam 3 millió budapesti és vidéki ember napi közlekedését teszi kockára. Amennyiben nem kapja meg a főváros a minimális központi normatív támogatást, úgy a tömegközlekedés ellehetetlenülésével kell számolni” – hívta fel a figyelmet a városvezető.

Demszky Gábor szerint az “általánosan is szigorodó, és a főváros esetében kifejezetten romló” finanszírozási körülmények között súlyos helyzetet teremt, hogy kimarad a büdzséből a normatív támogatás. A múlt heti kormányülés elé beterjesztett tervezetben még szerepelt a nagyvárosi tömegközlekedés 12 milliárd forintos normatív állami támogatása – tette hozzá. Ismertetése szerint az a tömegközlekedési támogatási rendszer, amelyet a fővárosi önkormányzat kidolgozott és a Gazdasági Minisztérium támogatott, “minimális központi költségráfordítással” hosszú távra megoldaná a finanszírozást.

A tervezet értelmében az állam három év alatt – az uniós gyakorlatnak megfelelően – a teljesítmény-finanszírozásról fokozatosan a hiány finanszírozására állna át. Három év múlva e célra 24 milliárdot kellene elkülöníteni a központi költségvetésben, és ebből a BKV számára 19,3 milliárd jutna – részletezte az önkormányzat indítványát Demszky Gábor.

A költségvetés tervezetéről szólva elmondta, a büdzsé jelenlegi tervezetében a helyhatóságok a források 4,4 százalékos növekedésével számolhatnak, ez azonban 1,5 százalékkal kevesebb a tervezett inflációnál. “A közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó központi bérintézkedések hatásait még olyan mértékben sem finanszírozza a költségvetés 2004-ben, mint az idén” – mondta. A főpolgármester szerint a jövőre bevezetendő környezetterhelési adó a csatornadíjak jelentős mértékű emeléséhez vezet – e szerint a szennyvíz köbméterenként 40 százalékkal drágulna. Demszky Gábor egyetértően idézte Lamperth Mónika belügyminisztert, aki egy múlt heti nyilatkozatában azt mondta: “az önkormányzatok kötelező feladatellátását garantáló költségvetésre van szükség”. “Örülök, hogy a belügyminiszter is úgy ítéli meg, indokolt pluszforrásokat átcsoportosítani az önkormányzati szférába” – mondta a városvezető.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik