Belföld

Karácsonyi hangulat a szórakotató elektronika piacán

A szórakoztató elektronikai készülékek piacának kivételesen nagyarányú első félévi növekedése a korábbi karácsonyi szezonokra emlékeztet.

Értékben 15, mennyiségben 25 százalék feletti mértékben kelt el több videó, tévé és más hasonló idén februártól májusig, mint az előző év hasonló időszakában. Többek között erről tájékoztat Schiller Tamás, a GfK Piackutató Intézet területvezetője a folyamatos, úgynevezett Non Food Tracking kutatás alapján.

Az átlagnál sokkal nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD lejátszó illetve a hordozható CD lejátszó piaca erősödött meg, de mind nagyobb a kereslet a digitális camcorder iránt is. Várható, hogy a forgalom emelkedése 2003-ban, egész évben 10 százalék felett haladja meg a múlt évit. A szórakoztató elektronikai piac mérete elérheti idén a 150 milliárd forintot.

A rendkívül nagyarányú piacbővülést két fő okkal magyarázza Schiller Tamás. Egyrészt a jövedelmekből a korábbiaknál nagyobb arányt adnak ki fogyasztásra. Másrészt a fogyasztásra fordított pénzből azért áramlik egyre több a szórakoztató elektronikai szektorba, mert kéthetenként nyílt olyan üzlet, amely árengedményes bevezető akciókkal csábítja a vevőket.

Múlt év eleje óta 25 szaküzlet, két-két óriási eladóterű Electro World és MediaMarkt mellett a Tesco nyolc és az Auchan három új hipermarketje járult hozzá a szórakoztató elektronikai készülékek kínálatának bővítéséhez. Az árengedmények következtében csökken az átlagár. Például a házi mozi átlagára idén április-májusban 53 százalék a múlt évi hasonló időszakhoz képest. A DVD felvevő átlagos áránál 83, a DVD lejátszóénál pedig 49 százalék a mutató.

A sorozatos boltnyitások, a kereskedelmi hálózat bővülése a piackutatók szerint még három évig húzódhat. Bár az EU-belépéssel felgyorsul a fejlődés, és elképzelhető, hogy a kiskereskedelmi hálózat szerkezete megszilárdul 2005 végére. A magyarországi kétszámjegyű növekedés hasonlít a piacbővülés szlovákiai és lengyelországi üteméhez, állapítja meg a GfK területvezetője. Csehországban értékben már csak 4 százalékkal emelkednek az eladások, állapítja meg a világpiacról szóló tanulmány, amit a GfK csoport nürnbergi székhelyén a Non-Food Tracking részleg jelentetett meg augusztus végén.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik