Belföld

Átszervezés alatt a vésztői regionális vasút

Több mint 830 millió forintba kerül az összesen 193,5 kilométer hosszú vésztői regionális vasút üzemeltetése 2003-ban - mondta Kaszai János, a Vasutas Települések Országos Szövetségének elnöke szerdán Vésztőn sajtótájékoztatón, miután 18 környező település polgármestere a regionális vasút átszervezéséről tárgyalt Tömpe Istvánnal, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettesével.

Kaszai János – aki egyben Vésztő polgármestere is – hozzátette: 15 éve vezeti a várost, eddig legalább 6 átszervezési elképzelésről hallott, ám eddig még soha nem kérdezte meg az érintett településeket a MÁV Rt. arról, mi a véleményük a vasúti szárnyvonalak jövőjéről.

Tömpe István arról beszélt: a tervek szerint a vésztői vasúti csomópontot átmetsző Békéscsaba-Kötegyán-Szeghalom-Püspökladány és a Körösnagyharsány-Gyomaendrőd vasútvonalak kerülnének valamilyen formában a vasútpályák melletti települések kompetenciájába.

A MÁV kísérleti jelleggel kívánja átszervezni a balassagyarmati és a vésztői regionális vasutakat, mert a szakemberek véleménye szerint az érintett települések jobban és gazdaságosabban tudnák működtetni a szárnyvonalakat – tette hozzá. Hangsúlyozta: a regionális vasúti kísérlet “nullszaldós”, azaz a MÁV Rt. biztosítaná az üzemeltetési költségeket, a fejlesztésekről azonban csak akkor lehetne megállapodni a térség önkormányzataival, ha azt megelőzően a MÁV Rt. ugyanerről megegyezne a kormánnyal.

A fejlesztési forrásokat hiányolta az elképzelések közül Vígh Ilona, Szeghalom város fideszes országgyűlési képviselője. “Az előző kormány elkészítette a regionális vasút rekonstrukciós terveit, s e szerint legkevesebb 4 milliárd forintra lenne szükség a vasúti pálya, két vasúti híd és az állomásépületek korszerűsítéséhez” – hangsúlyozta. A képviselő asszony szerint ahhoz, hogy érdemben tudjanak az önkormányzatok válaszolni a vasúttársaság ajánlatára tudniuk kell, ki viseli a felújítás költségeit.

Tóth Imre, sarkadi polgármester, fideszes országgyűlési képviselő aggodalmát fejezte ki, hogy ha átveszik az önkormányzatok a vasút működtetését, de nem kapnak hozzá fejlesztési forrásokat, akkor előbb-utóbb az állam, illetve a MÁV helyett nekik kell bezárniuk a szárnyvonalakat.

A vállalkozás nehézségeire utalva kiemelte: az érintett önkormányzatok jelentős része önhibáján kívül hátrányos helyzetű település, sőt közülük számtalan olyan község is található, amelyek a kormány segítsége nélkül a közalkalmazottak bérét sem tudnák kifizetni. Tóth Imre felhívta a figyelmet: a vésztői csomópontban két statisztikai kistérség is található, és ebben a két kistérségben a legmagasabb a munkanélküliség Békés megyében.

A tárgyaló felek – mint Kaszai János elmondta – abban állapodtak meg, hogy az egyeztetéseket a településvezetők részéről a vésztői, a biharnagybajomi és a sarkadi polgármester közreműködésével folytatják, és várják a MÁV Rt. számszerű javaslatát is az átszervezésről, amelyre Tömpe István egy hónapon belüli határidővel ígéretet is tett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik