Belföld

A férfiak az üzletben – konzervatívan öltözködnek

A magyar férfiak üzleti megjelenése ma már nem zavarbaejtő. Manapság többségük konzervatívan öltözködik, csak minden tizedik mer mintás öltönyt hordani.

„Tanácsadói munkám és a hétköznapok során azt tapasztalom, hogy a férfiak többsége ódzkodik az újításoktól, míg az üzletek forgalmán már látszik, hogy el lehet adni egy-egy merészebb öltönyt is” – mondta el a FigyelőNetnek Schiffer Miklós stílustanácsadó, a Schiffer Consulting vezetője. A magyar férfiak a rendszerváltás óta egyre kevesebb öltözködési hibát követnek el, de az üzleti világban nem merészek, inkább a konzervatív, feltűnést kerülő ruházatot kedvelik.

Klasszikus business look

A férfiak öltözködésében üzleti megjelenésnek a sötét alapruhát és a világos kiegészítőket nevezzük. “Ha valaki sötét öltönyhöz sötét inget visel, azt már szaknyelven smart casualnek, vagy designer looknak nevezzük Ha valaki mégis ilyesmit visel, az inkább ne hordjon hozzá nyakkendőt, vagy ha mégis hord, akkor feketét” – adta tanácsul Schiffer Miklós. A legnagyobb hibát akkor követi el valaki, ha sötét öltönyhöz és sötét inghez világos nyakkendőt visel, vagy a világos öltönyhöz és sötét inghez világos nyakkendőt választ. 

Sötét öltöny, mégsem maffia

Az öltözködés fő karakterét az öltöny adja meg, így alapvetően két irányzatot lehet elkülöníteni a férfiak üzleti megjelenésében, ami általában az ízlésüket is tükrözi. Az egyik az egyszínű: ha valaki inkább ilyen ruhát visel, úgy érzi az egyszínű szövet nem feltűnő, nem túlságosan karakteres, szándékosan nem akar magáról túl sokat üzenni. Természetesen egy ilyen öltönyhöz lehet mintás inget vagy merész nyakkendőt hordani.

A másik irányzat a mintás – csíkos vagy esetleg kockás – öltöny. „Általában el lehet mondani, hogy minél jobban öltözködik valaki, annál inkább hord mintás szöveteket. Ez nagy ruhatárat és biztosabb ízlést feltételez” – mondta el tapasztalatait Schiffer Miklós. Magyarországon a férfiaknak körülbelül csupán 10 százaléka hord mintás öltönyt, 90 százalékuk a konzervatív, egyszínű öltönyöket kedveli.

Mindegy azonban, hogy melyik irányt követi valaki, a színek mindenképp sötétek. A legjellemzőbb a sötétkék és a szürke -, amelynek több árnyalata is elfogadott az üzlet világában-, és ezeket egészíti ki még a fekete, ami azonban kevésbé meghatározó, hiszen sokaknak a gyász hangulatát kölcsönzi. Ehhez jönnek a világos kiegészítők.

Nehezen változtató férfiak

A vásárlások során már merészebbek a magyar férfiak, de az erősebbik nem hozzáállását a divathoz igen nehéz megváltoztani. Míg a nők az új trendnek megfelelően mindig beszereznek 1-2 ruhadarabot, amit aztán hordanak is, a férfiak nagy nehezen vásárolnak valami újat, amit aztán csak akkor fognak hordani, ha már nagyon sok helyen látják.

Nem mindegy a gombolás

A mai üzleti öltönyök kabátja még mindig háromgombos, kivéve az Egyesült Államokban, mert ott a kétgombos számít elegánsnak, a háromgombos pedig sportosnak. Európában a divatszakemberek azon dolgoznak, hogy a kétgombos öltönyöket visszahozzák a mindennapokba, mégis nehezen épülnek újra be a közízlésbe. A háromgombos öltönyöknek is több variációja van, melyek talán a kevésbé szakavatott szemnek fel sem tűnnek: létezik mély és magas, valamint klasszikus gombolású. Az utóbbinál a középső gomb pontosan az öv felett helyezkedik el.

Hogy a három gomb közül melyiket gombolják be a férfiak, azzal is üzenetet közvetíthetnek: „trendik”, ha mind a két felső gombot begombolják, klasszikusak, ha a középsőt gombolják be, és ha csak a felsőt gombolják be, a fashion stílust követik. „A legutóbbi kicsit Charlie Chaplint idézi, és a legkevésbé jellemző” – mondta Schiffer Miklós.

Ezekkel a szabályokkal a magyar férfiak általában tisztában sincsenek, ami a külföldi partnerekkel történő tárgyalás során pedig fontos lehet. Főleg, hogy Magyarországon sokan mindhárom gombjukat begombolják, ami pedig a világon sehol sem szokás.

Városi és nem iparági sajátságok

Annak ellenére, hogy a rendszerváltás után a pénzügyi szakemberek és a bankárok “kék ing – sárga nyakkendő” kombinációjáról híresültek el, nem lehet a férfiak üzleti öltözködését iparágak szerint csoportosítani. Inkább bizonyos városokra jellemző egyfajta tipikus megjelenés. Londonban például a csíkos és kockás öltönyök uralják az irodaházakat, az ott élő férfiak tudják keverni az akár egymáshoz nem illő ruahadarabokat is. Ennek Magyarországon nincsenek meg a gyökerei.

Nyár és kiegészítők

A negyvenöt feletti férfiak még mindig úgy érzik, csak rövid ujjú ingben tudják túlélni a nyarat, ami pedig nem fér bele a férfiak üzleti öltözködésébe. Ezzel szemben a harmincöt alattiak már betartják a hosszú ujjú ing viselését. „Magyarországon egyébként a hőmérséklet emelkedésével lazul a férfiak munkahelyi öltözködése is, pedig a légkondicionálók világában ez nem indokolt és nem is kívánatos” – mondta Schiffer Miklós. Ilyenkor a béleletlen öltönykabát és a könnyű, nyári anyagokból készült ruhák segítik a férfiakat. A nyakkendő nyáron nem előírás, de ha valaki a cégét külső személyek felé képviseli, mindenképp ajánlott a viselete.

A szandál nem megengedett férfiak számára. A zárt cipő esetében viszont érdemes kicsit újítani, és a fekete szín mellett barnát is beszerezni, ami különösen illik a kék és szürke öltönyökhöz. A barna cipőhöz a barna zokni, vagy a mély acél színű zokni illik, amelynek legalább a vádli közepéig kell érnie, de az a legjobb, ha egészen térdig ér.

A táska színét is érdemes a cipőhöz igazítani, ezért nem csak a nőknek, hanem a férfiaknak is ajánlott, hogy legalább két táskájuk legyen. A jól öltözött férfi felső zsebében fehér díszzsebkendő vagy fazonzsebkendő található. Magyarországon a dupla mandzsettás ing számít igazán elegánsnak, melyhez mindenképp kell mandzsettagombot hordani. Övet vagy hózentrógert mindig kell viselni, a kettőt együtt viszont soha.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik