Belföld

Kínai autómutánsok – egy kicsit ebből, egy kicsit abból

Korábban csak ablaktörlőket és fékberendezéseket koppintottak le, ma már viszont komplett autókat gyártanak külföldi mintára a kínaiak, persze licencdíj fizetése nélkül.

„Külsőre olyan, mint egy Mercedes, és úgy megy, mint egy Toyota” – dicséri a fiatal autókereskedő az új terméket. A német Handelsblatt tudósítása szerint valóban ezekhez az autókhoz hasonlít leginkább a kínai Geely gyár legújabb típusa. A Merrie névre keresztelt modell ugyanis kívülről a Mercedes S-Klasséra, a motortéren belül viszont a Toyotára emlékeztet leginkább.

 Helyi viszonyok 1.

„Stratégiánk az, hogy a külföldi gyártók tapasztalatait Kína helyi viszonyaihoz igazítsuk” – magyarázta kissé szemérmetlenül a Handelsblattnak a SAIC Chery Automobile Co. vezérigazgatója. Mindez gyakorlatilag a fejlesztési költségek megtakarítását jelenti: egyszerű másolást, koppintást – írja a német lap. A Chery például két évvel ezelőtt olyan modellel állt elő, amely meghökkentően hasonló technológián alapult, mint a VW Jettája. Időközben a Volkswagen „ad acta” tette az ügyet, állítólag hárommilliárd eurós kártérítést fizettek a kínaiak a német konszernnek. A nagyobb és viszonylag „elismertebb” kínai autógyárak mellett azonban újabban más cégek is megjelentek a piacon. Ezek kisebb üzemek, amelyek a helyi, tartományi kormányok védelmét élvezik Kínában, és szintén egyre több új terméket dobnak a piacra, egyre kevesebb fejlesztéssel.  

Fárasztó partnerkapcsolatok

A Geely az egyik tengerparti tartományban, Zhejiangban működik, és egyike azoknak a vállalkozásoknak, amelyek „megunták”, hogy „fárasztó partnerkapcsolatokat” építsenek ki nyugati és japán autógyárakkal, ehelyett egyszerűen lemásolják a technológiát és a design-t is. Arra azért megpróbálnak ügyelni, hogy ne minden elemet egyazon gyártótól koppintsanak le, de azért túlzottan nem titkolják az egyes megoldások eredetét…

A külföldi design és technológia persze helybeli árakkal, rendkívüli olcsósággal párosul. Úgy tűnik, újfajta konkurenciaharc kezd kibontakozni, amelyben furcsa mód szerepet játszik a kínai állam is. Burkoltan vagy kevésbé burkoltan segíti saját cégeit, hogy felvegyék a versenyt azokkal az amerikai, európai vagy japán gyártókkal, amelyek technológiai és formatervezési tudásukat megosztották kínai partnereikkel, és most licencszerződések és szabadalmi díjak nélkül kénytelenek viszontlátni egyes megoldásaikat az ázsiai utakon.

A Toyota már perel, a GM készülődik


Kínai autómutánsok – egy kicsit ebből, egy kicsit abból 1

A Toyota, a világ harmadik legnagyobb autógyártója már meg is unta a kínaiak szemérmetlenségét: beperelte a Geelyt egy pekingi bíróságon, márkavédelmi panaszokkal. Ez az első ilyen típusú jogi eljárás a kínai autóipar történetében. Az amerikai General Motors is bejelentette: vizsgálja a hasonlóságot a Chery egyik legújabb terméke és egy Chevrolet között.

A külföldi befektetők azzal fenyegetőznek: visszafogják invesztícióikat, amennyiben a helybeli cégek „túlzásba esnek”. Tim Stratford, a GM második embere Kínában, például kijelentette, hogy a General Motors további beruházásai attól függnek, mennyire tartják tiszteletben a kínaiak a szellemi tulajdon védelmét.

Ugyanakkor a kínaiak tudják, hogy a nagy gyáraknak nem menne könnyen a visszakozás: éppen ezért új hangot ütnek meg a tárgyalásokon, és saját cégeik, saját autóiparuk erősítésére törekednek, legalábbis így vélekedik a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, az amerikai Delphi sanghaji illetékese, Volker Gaertke. Ez azt jelenti, hogy a kínai autóipar fejlődése az úgynevezett „második szakaszba” lépett.

Helyi viszonyok 2.

 

Hogy mennyire lojálisak a kínai cégek partnereikhez, arra csupán egyetlen példát említ a Handelsblatt: amikor a VW bemutatta a Golf 4-et az ottani piacon, partnere, a FAW bejelentette, hogy közös vállalatot, joint venture-t hoz létre a Toyotával, amely a VW egyik legnagyobb konkurense a térségben.  

Rendkívül dinamikus a fejlődés


A Geely például idén 100 ezer autót szeretne eladni, éppen kétszer annyit, mint tavaly. 2005-ig pedig meg akarja háromszorozni termelését a kínai cég. Miközben Kína autópiaca tavaly 42 százalékkal növekedett, a Geely 101 százalékos bővülést könyvelhetett el.


Kínai autómutánsok – egy kicsit ebből, egy kicsit abból 2

A Chery (amelyben Anhui kínai tartománynak többségi tulajdona van) szintén meg akarja kétszerezni termelését 2003-ban. Mindeközben a kínai piacvezető Volkswagen 40 százalékos növekedést tervez. A VW északkelet-kínai helyi partnere, a FAW nevű cég 2005-ig ötszörös termelésbővítést remél.

A hatóságok és a kínai kormány határozottan saját cégeik mögé állnak: a helyi újságok arról írtak, hogy a pekingi kormány tervei szerint 2010-ig az ország piacának felét saját gyártóik uralják majd. Jelenleg a helyi cégek részaránya 20 százalék körüli.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.