Belföld

Nőtt az internetes bankolók száma

2003 első negyedévének végén 264 ezren vettek igénybe internetbanki szolgáltatást, azaz az internethez hozzáférők 15 százaléka. Ennél sokkal kevesebben kötnek biztosítást online.

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve legfrissebb negyedéves felmérésében a pénzügyi szektor internetgazdasággal összefüggő jellemzőit tárta fel.

Az internetbank ügyfelek száma közelít a 300 ezerhez

2003. március 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok és takarékszövetkezetek kb. 264 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 12,5 százalékkal több mint 3 hónappal és 60 százalék több mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 44.560 volt, ami 35 százalékos, illetve 110 százalékos növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. Az adatok alapján a felnőtt lakosság 3,1 százaléka rendelkezett internetbanking szerződéssel, azaz az internethez hozzáférők 15 százaléka szerződött erre a szolgáltatásra.

Az előzetes adatok szerint az internetbanki szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek száma 275 ezerre emelkedett 2003. június 30-ra. A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása, valamint a tranzakciók lekérdezése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között.

Gyerekcipőben jár az online biztosításkötés

2003 első negyedévében a biztosítók internetes értékesítésből származó állomány-díjbevétele csupán a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetében haladta meg az 1 százalékos arányt az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó cégnél. A többi online termék esetében marginális, 1 százalék alatti az internetes állomány-díjbevétel aránya.

A válaszoló biztosítók várakozása szerint az internetes értékesítésből származó bevételi hányad 2003 egészében is elhanyagolható marad. Ennek részben az az oka, hogy még a biztosítók kis része kínál online biztosításokat, részben pedig az az üzletfilozófia húzódik meg a háttérben, hogy ügynökökön keresztül nagyobb értékű, bonyolultabb konstrukciójú biztosítások is értékesíthetők.

A biztosítók a kötelező felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás és az utasbiztosítás interneten keresztüli értékesítésében várják a legnagyobb növekedést a következő 12 hónap során. Ennél kisebb, de még számottevő növekedési potenciállal a balesetbiztosítás rendelkezik, a casco és egészségbiztosítás esetében csak mérsékelt online sikerrel számolnak a cégek. Az életbiztosítások online értékesítésének jelentősebb növekedése csupán a későbbiekben tervezett internetes-értékesítések megjelenése után várhatók.

A kutatásról

A felmérés 2003 júniusában zajlott a pénzügyi szférán belül teljes körűen megkérdezve a hitelintézeteket, az internetes takarékszövetkezeteket és a biztosítótársaságokat. A kutatás reprezentativitása kimagasló volt: mérlegfőösszeg alapján a bankok 80 százaléka, díjbevétel alapján a biztosítók 92 százaléka képviseltette magát a felmérésben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik