Belföld

Cisco – Magyarországon ez volt az IP-áttörés éve

Terjed az IP-telefónia Magyarországon, jellemzően nagyvállalatok helyezik internetes alapokra kommunikációs rendszerüket, s nyitnak a hang-adat integráció irányába.

A globális és a hazai távközlési, illetve internetpiac folyamatairól esett szó azon a csütörtöki sajtótájékoztatón, amelyet a Cisco Systems Magyarország leányvállalata tartott. Budafoki Róbert, a Cisco magyar ügyvezetője elmondta, hogy új folyamatok tanúi lehetünk Magyarországon. Egyre jobban terjed az IP-telefónia. E megoldás révén egyelőre csak a vállalatok belső telefonhálózatai alakulnak át internetes alapúvá, a Voice over IP-szolgáltatások terjedése egyébként is inkább a nagyvállalatokra jellemző.


Anyavállalati eredmények

A Cisco amerikai anyavállalata a 2003-as pénzügyi év utolsó negyedévében 4,7 milliárd dolláros forgalmat ért el, működési cash flow-ja pedig 1,55 milliárd dollár volt. A cég forgalma 2002 hasonló időszakához képest 2,6 százalékkal csökkent. Ugyanakkor a Cisco nyeresége a negyedik negyedévben most 982 millió dollárt tett ki, míg egy évvel korábban 772 millió volt. A 2003-as év egészének nettó árbevétele 18,9 milliárd dollár volt, ugyanannyi, mint az előző évben. A 2003-as év adózott nyeresége 3,6 milliárd dollár volt, ami csaknem kétszerese az egy évvel korábbi 1,9 milliárdos profitnak.

OTP-Cisco ügylet


Így például csütörtökön a Cisco és az OTP bejelentette, hogy a legnagyobb magyar kereskedelmi bank egyik irodaházában, a Babér utcai épületben, továbbá a központi back-office irodaházban új informatikai rendszert építettek ki, amelyben szinte kizárólag a Cisco hálózati eszközeit alkalmazzák. (A projekt fővállalkozója egyébként az Unisys volt.)

Az új irodaházakban kiépült helyi hálózati (LAN) infrastruktúra révén lehetővé vált a hang-adat integráció – vagyis például a munkatársak akár e-mailben is megkaphatják hangpostás üzeneteiket. A hagyományos alközponti telefonhálózat kiépítése helyett ugyanis az OTP Bank a Cisco IP-telefónia megoldása mellett döntött, amely lehetővé teszi a hangkommunikáció átvitelét internetes alapú adathálózaton. Jelenleg a munkatársak belső kommunikációja folyik a Cisco rendszerén, és a belső ügyvitelben csak néhány backup-vonal maradt meg a hagyományos technológia keretében.


 ETTx – egy új projekt

Budafoki Róbert beszámolt arról, hogy a Cisco Magyarországon hamarosan új felhasználói csoportokat szeretne elérni az úgynevezett ETTx-projektje révén. Ez szélessávú internet-hozzáférést jelent, amely egyszerre nyújtana kábeltelevíziós hálózatokon keresztül internet-hozzáférést, lakásbiztonsági szolgáltatásokat (webkamerák felszerelését tenné lehetővé), televíziós programok eljuttatását a lakásokba, és bizonyos telefonszolgáltatást is kínálna. Ez utóbbi a többi IP-alapú, tehát internetes elérésű telefontulajdonossal való kommunikációt tenné lehetővé, és a normál hívások esetén kedvezményes kimeneti hívásdíjakat jelentene.

100-200 millióba került


Mint elhangzott, ez a megoldás – amely 100-200 millió forint körüli összegbe került – egyelőre nem az OTP külső kommunikációjában jelent előrelépést. Ugyanakkor a most felszerelt 1450 IP-telefon az adatrögzítést, a hangrögzítést is elősegíti.


Az OTP illetékes igazgatója elmondta azt is, a bank a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt helyez arra, hogy az eddigi tárolási formák mellett a hangrögzítés nagyobb szerepet kapjon. Az IP-telefonok ebben komoly előrelépést jelenthetnek. Minthogy a technológia korszerű, az OTP vállalta azt is, hogy a mostani telefonbeszerzés némileg drágább a hagyományos rendszereknél. A többletköltséget mintegy 20-25 százalékban jelölte meg a bank illetékese.

Telepítési hullám éve volt


A Cisco ügyvezető igazgatója, Budafoki Róbert elmondta, hogy cége az elmúlt pénzügyi évet minimális nyereséggel zárta. Az utolsó 12 hónap szerinte valódi áttörést hozott az IP-telefónia területén Magyarországon. Ma már ugyanis több mint tízezer Cisco IP-telefont használnak itthon. A legnagyobb telepítési „hullám” a Démász áramszolgáltatónál történt meg, 1800 készüléket szereltek fel. A Központi Statisztikai Hivatal is e cég termékeivel modernizálja működését.


Az Axelero Internet szintén a Ciscót választotta új székháza kommunikációs rendszerének kialakításakor. Az Axelerónál valamennyi munkatársnak egyedi postafiókja van, az egységes üzenetkezelés pedig lehetővé teszi a belső levelezőrendszerrel való integrációt. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik