Belföld

Elkelt a Bombardier német üzeme

Két magyar és egy osztrák magánszemély vette meg a németországi Vetschauban működő Bombardier-üzemet – tudta meg a FigyelőNet. Az üzemben forgóvázakat gyártanak vasúti kocsikhoz.

A Bombardier németországi üzemének két magyar vevője a FigyelőNet információi szerint a Ganz Híd-, Daru és Acélszerkezeti (GHDA) Rt.-hez áll közel. Mint megtudtuk, a Bombardier-üzem átvétele szorosan összefügg a GHDA és a kanadai Bombardier között kialakult tartós üzleti kapcsolattal. A Ganz patronálási szerződést is kötött a vetschaui üzemmel, amelynek a magyar cég szakmai segítséget is nyújt majd – mondta el az FN-nek Szilvássy Gábor, a GHDA igazgatóságának alelnöke.


A kanadai cég már régóta ad megrendeléseket a magyar vállalatnak. A Ganz vasúti kocsikhoz és mozdonyokhoz gyárt forgóvázakat (ezek tulajdonképpen a járművek alvázai). Ezeket eddig a GHDA mátranováki üzemében készítették, ezentúl viszont a vetschaui gyárban is fognak ilyet gyártani.


Egy kis cégtörténet

A Brünnből 1868-ban Budapestre települt és egy évvel később tönkrement belga Gillain A. és E. céget a magyar állam 1870-ben megvásárolta és Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára néven az államvasutak igazgatósága alá rendelte, majd e század első évtizedétől Magyar Királyi Állami Vas-, Acél és Gépgyárak, röviden MÁVAG néven működtette. A Magyar Királyi Államvasutak Gépgyárában 1874-ben berendezkedtek vasszerkezetek gyártására és szerelésére is: 10 év alatt hat Duna-hidat építettek, köztük olyanokat, mint a budapesti Ferencz József híd és az Erzsébet híd, mely 290 méteres fesztávjával Európa legnagyobb lánchídja volt. Az acélszerkezeti részleg az 1874-es alapítástól – a MÁVAG keretein belül “Hídgyáregység”- ként, majd a MÁVAG-nak a Ganz gyárral való egyesítésétől, 1959 januárjától Ganz-MÁVAG Acélszerkezeti Gyár néven működött. 1988-ban a Ganz-MÁVAG-ot hét önálló gyárra osztották fel. A cég ekkor Ganz Acélszerkezeti Vállalat néven önállóvá vált, 1993-tól pedig Ganz Híd-, Daru- és Acélszerkezetgyártó Részvénytársaság néven átalakult.

Régóta kereste a vevőt a Bombardier


A vetschaui üzem eddig a Bombardier Transportation Germany részleghez tartozott, ám a kanadai anyavállalat már 1999 óta az üzem bezárásán gondolkodott. Azt azonban a szakszervezetek tiltakozása, a munkások demonstrációi megnehezítették, ezért 2001 óta inkább már csak vevőt kerestek a gyárra – írta a Világgazdaság csütörtöki számában.

Vetschauban jelenleg 109 embert foglalkoztatnak, és az új tulajdonosok vállalták, hogy az átvétel után tovább alkalmazzák a őket. Ezért cserében a Bombardier garantálta, hogy 2006-ig megrendeléseket ad Vetschaunak, amelyet ezentúl TransTec Maschinenbau néven működtetnek tovább a magyar-osztrák tulajdonosok. Az átvétel finanszírozásában a Deutsche Ausgleichsbank vállalt kezességet – a hírek szerint. A német üzem új ügyvezetője Gyönös László lesz, a Ganz Rt. kereskedelmi igazgatója.


Hidakat is építenek


A Ganz Híd-, Daru és Acélszerkezeti Rt.-nek egyébként nem a forgóvázak gyártása az egyetlen tevékenysége. Hídépítésben is részt vett, így például a nemrégiben elkészült Duna-hidak közül az esztergomi Mária Valéria-híd és a szekszárdi átkelőhely építése fűződik a nevéhez. Jelenlegi legfontosabb tevékenysége azonban a horvátországi Rijeka (Fiume) kikötőjének fejlesztése.


Elkelt a Bombardier német üzeme 1

Mint megtudtuk, a GHDA az elmúlt években jelentősen bővítette létszámát: 300-400-ról mintegy 700-ra. A cég forgalma jelenleg 40 millió euró körüli – tudtuk meg.


A Ganz Híd-, Daru és Acélszerkezeti Rt. tulajdonosa cégbírósági információk szerint a Ganz-Steelstar Kft. A kft. tulajdonosai között van Derzsi András korábbi közlekedési miniszter, a GHDA igazgatósági elnöke, továbbá Dobrovits Péter, a GHDA alelnök-vezérigazgatója, illetve Bereczky Géza, Szilvássy Gábor és Szántó János, a GHDA igazgatóságának alelnökei.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik