Belföld

Hol épülnek a következő autópálya-szakaszok?

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az idén összesen 24 autópálya-építéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárást hirdet meg, ami lehetővé teszi, hogy 2004 tavaszán újabb nyolc szakaszon, mintegy 300 kilométer hosszon elindulhassanak az építkezések.

A tervezett közbeszerzési tenderek között található tervkészítési, kivitelezői, és mérnöki ellenőri tevékenységről szóló. A tervezés és előkészítés intenzíven zajlik. Szinte az összes magyarországi út- és hídtervezéssel foglalkozó iroda az új pályaszakaszok megtervezésén dolgozik. Az NA Rt. a közelmúltban összesen több mint tíz milliárd forint értékű autópálya tervezési feladatot adott ki.

A cég elképzelései szerint jövőre 273 milliárd forint fordítható autópálya-beruházásokra az idei 80 milliárd forinttal szemben. A jelenlegi 535 kilométer hosszúságú autópálya és a mintegy 90 kilométer gyorsforgalmi út mellé 2006 végéig 300 kilométer új autópályát és gyorsforgalmi utat kívánnak átadni. Ennek érdekében az idén jobbára előkészítő munkálatokat végeznek, a nagyobb építkezések jövőre indulnak meg.

Így várhatóan jövő tavasszal folytatódik az M0-ás Budapestet elkerülő körgyűrűje az M5-östől a 4-es út felé. Elkezdődhet az M7-es még hiányzó Ordacsehi-Balatonkeresztúr közötti 25,7 kilométer közötti szakasza, amire az NA Rt. előminősítéssel induló nyílt közbeszerzési eljárást hirdetett meg néhány nappal ezelőtt. Ezek mellett elkezdődhetnek a munkák az M70-es határ-közeli, egy kilométeres szakaszán.

Az M6-os Budapest-Dunaújváros közötti szakasza autópályává szélesedik. Az NA Rt. májusban közbeszerzési tendert hirdetett meg az M6-os autópálya Dunaújváros-Pécs, és az M56-os Boly-országhatár közötti szakaszának engedélyezési és kivitelezési tervének elkészítésére. A két terv egyidejű pályáztatásával több hónapos időt nyernek, mivel ugyanaz a cég végezheti a kivitelezési terv elkészítését is, amelyik elnyeri az engedélyezési terv tenderét.

A jövő évben várhatóan kezdődnek a munkák az M8-as dunaújvárosi részén, az M0-ás északi Duna-hídon, valamint a dunaújvárosi hídon. Egy újabb közbeszerzési eljárást is kiírt az NA Rt. az M0-ás körgyűrű M5-ös autópálya és 4-es főút közötti szakaszának lebonyolító mérnöki munkálataira. Ez utóbbi szakaszhoz az építési engedélyt hamarosan megkapja az autópálya társaság.

Május közepén látott napvilágot az M7-es, az M70-es és az M3-as jelenleg is már épülő szakaszainak minőségellenőri laboratóriumi munkáira kiírt közbeszerzési pályázat. Az M3-as autópálya Görbeháza-Nyíregyháza közötti, valamint az M35-ös Görbeházától Debrecen felé haladó gyorsforgalmi út engedélyezési terve rövidesen elkészül, majd ezt követően három-négy hónapot vesz igénybe az építési engedélyeztetés. Ezután következhet a közbeszerzési tender előminősítéses, s végül a normális szakasza. Így várhatóan 2004-ben itt is elkezdődhet az építkezés.

Az elképzelések szerint az M5-ös autópálya 2006-ig megépül Szegedig, bár még nem eldöntött, hogy az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt., vagy a magyar állam finanszírozásában.

A már említett autópálya és gyorsforgalmi utak előkészítése jól halad, ám az NA Rt.-nek feszített ütemtervet kell tartania ahhoz, hogy a kormányhatározat szerint megállapított 420 kilométer hosszú mintegy 1.100 milliárd forint beruházási értéket képviselő gyorsforgalmi út 2006 végére elkészüljön.

A 420 kilométer új útból 326 kilométer autópálya, 94 kilométer gyorsforgalmi autóút lesz, emellett további 155 kilométer autópálya és 270 kilométer autóút építése, és mintegy 800 kilométer újabb nyomvonal tervezése, területszerzése és régészeti feltárása kezdődhet meg a következő 3 évben. A GKM tervei szerint 2005-ben 300-310 milliárd forint, míg a következő évben 330-340 milliárd forint fordítható útépítésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik