Belföld

Mille Miglia – a legendás ezer mérföld

admin

2003. 06. 07. 12:00

Idén is megrendezték Európa legnagyobb oldtimer emléktúráját. A legendás viadal a hőskorban még autógyilkos küzdelem volt, de ma már csak szolid sétakocsikázás.

Manapság egyértelműen a Forma-1 jelenti az autóversenyzés csúcsát, hiszen itt összpontosul a legtöbb pénz és a legprofibb technika. Ez azonban nem volt mindig így, az autósport hőskorában a hosszú távú, több napos versenyek voltak a legnépszerűbbek. Ezek közül is kiemelkedik az olasz Mille Miglia, mely korának talán legkegyetlenebb viadala volt.

 A hőskor győztesei:

1927 Ferdinando Minoja – Morandi OM 665 Superba
1928 Guiseppe Campari – Alfa Romeo 6C 1500 S
1929 Guiseppe Campari – Alfa Romeo 6C 1750 S
1930 Tazio Nuvolari – Alfa Romeo 6C 1750 S
1931 Rudolf Caracciola – Mercedes-Benz SSKL
1932 Baconin Borzacchini – Alfa Romeo 8C 2300
1933 Tazio Nuvolari – Alfa Romeo 8C 2300
1934 Archille Varzi – Alfa Romeo 8C 2600 Monza
1935 Carlo Pintacuda – Alfa Romeo Tipo B P3
1936 Antonio Brivio – Alfa Romeo 8C 2900A
1937 Carlo Pintacuda – Alfa Romeo 8C 2900A
1938 Clemente Biondetti – Alfa Romeo 8C–308 2900B
1940 Huschke von Hanstein – BMW 328 Touring Coupé
1947 Clemente Biondetti – Alfa Romeo 2900B Lungo Coupé
1948 Clemente Biondetti – Ferrari 166S Allemano Coupé
1949 Clemente Biondetti – Ferrari 166MM Touring Barchetta
1950 Giannino Marzotto – Ferrari 195S Touring Barchetta Coupé 1951 Luigi Villoresi – Ferrari 340 America Vignale Berlinetta
1952 Giovanni Bracco – Ferrari 250S Vignale Berlinetta
1953 Giannino Marzotto – Ferrari 340MM Vignale Barchetta
1954 Alberto Ascari – Lancia D24
1955 Stirling Moss – Mercedes-Benz 300 SLR
1956 Eugenio Castellotti – Ferrari 290MM
1957 Piero Taruffi – Ferrari 315S

A hőskor

Az ezer mérföldes, közutakon zajló flúgos futam ötlete két bresciai fiatalembertől, a 23 éves Aymo Maggitól és a 22 éves Franco Mazzottitól származott. A két lelkes autóőrült minden hétvégén a közeli Milánóba ment, ahol amatőr szinten versenyeztek. Az ott tapasztalt pezsgő autós élet láttán elhatározták, Bresciában is létrehoznak valami hasonlót.


Tervük megvalósításában a helyi autóklub titkára, Renzo Castagnetto, valamint Giovanni Canestrini, a neves autós szakújságíró segédkezett. Az elképzelés szerint a hosszú távú, városok közötti túraverseny útvonala: Bresciából Rómába, majd vissza, olyan városok érintésével, mint Verona, Ferrara, San Marino, Siena, Firenze, Bologna, Modena. Mivel a táv közel 1600 km, ami nagyjából ezer mérföld, az esemény neve Coppa Mille Miglia lett.

Az első versenyt 1927-ben rendezték meg, a győztes valamivel több mint 21 óra alatt teljesítette a távot. Akkoriban az autóversenyzés valóságos küzdelem volt a technikával, hiszen az egyszerű felépítésű kocsikkal a rettenetesen rossz minőségű utakon valóságos művészet volt versenyezni.


Klikk a képre!


Az idők folyamán a Mille Miglia népszerűsége töretlenül nőtt, a harmincas években a nemzetközi mezőny is felfigyelt a versenyre, és rengeteg gyári csapat állt rajthoz. A háború alatt természetesen szüneteltek a versenyek, de 1947-től újrakezdődtek, az akkor már legendás hírű viadalt.


A monstre robogást ezek után még tízszer rendezték meg, de ezek a versenyek már valóságos istenkísértések voltak, mivel az 50-es évek nagyteljesítményű autói a közutakon versenyezve komoly veszélyt jelentettek mind a pilótákra, mind a nézőkre. A végzetes baleset 1957-ben következett be, a spanyol Alfonso de Portago márki 200 km/óra feletti sebességnél elvesztette uralmát a kocsi felett, az kilenc nézőt magával sodort, így a 11 halottat követelő tragédia után nem engedélyezték a nyilvánvalóan életveszélyes viadalt.


Klikk a képre!

Az újkor


A Mille Migliát húszévnyi szünet után az 50. születésnapján élesztették újra. Ez a verseny azonban már nem a száguldozásról szól, hanem a korabeli oldtimerek emléktúrája. A viadal népszerűsége azonban csöppet sem változott, a hajdaniakkal nagyjából megegyező útvonal mentén manapság is milliók várják a szebbnél szebb autócsodákat.


Klikk a képre!


A résztvevő kocsik mind különlegesek, hiszen az indulás legszigorúbb feltétele, hogy a kocsi gyártási évének 1927 és 1957 közöttinek kell lennie. A tízezer dolláros nevezési díj ellenére rengetegen jelentkeznek a versenyre, de a rendezők csak 375 autót engednek rajthoz állni.

A minden évben május végén rendezett esemény Európa legnagyobb oldtimer látványossága. Mára a Mille Miglia rendkívül nagy presztízsű viadallá vált, melyről természetesen maguk a gyárak sem maradhatnak ki. Olyan különlegességek indulnak a kupáért, mint a BMW 328-as, a Mercedes 300 SLR, de nem hiányoznak a Bugattik vagy a legendás Ferrarik sem.


Nézze meg Mille Miglia fényképsorozatunkat >>

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

EINDHOVEN, NETHERLANDS - OCTOBER 22:  Balazs Dsudzsak of PSV Eindhoven battles for the ball with Mathieu Valbuena of Marseille during the UEFA Champions League Group D match between PSV Eindhoven and Marseille at the Philips Stadium on October 22, 2008 in Eindhoven, Netherlands.  (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.