A ma este a Vígszínházban kalapács alá kerülő 86 tételes kollekció összevont kikiáltási ára 240 millió forint.
Csak Kádárnak volt hasonló
Szakemberek emlékeztetnek rá, hogy az átlagos hazai aukciók teljes kínálatával egyenértékű gyűjteményhez hasonló legfeljebb a kádári hagyaték volt az utóbbi másfél évtizedben. A kollekció összeállítása azonban ebben az esetben egyáltalán nem volt esetleges. Míg a Kádár János neve alatt futó „gyűjtemény” létrejöttét az egykori szocialista tábor pártvezetőinek ízléstelensége diktálta, addig Helmut Turck úr igen megbízható ízléssel szemezgetett a hazai festészet klasszikusainak legjobbjai között.
Az első fecske
Mindig főműveket vásárolt
Helmut Turck is Qualitas törzsvásárlói közé tartozott. A gyűjtemény jelentős része az 1990-es évek elején jött létre, de a gyűjtő azon igénye, hogy főműveket vásároljon, a Qualitas 1994-es elköltözése után is megmaradt, így ezután a Vendemiaire művészeti tanácsadó iroda közreműködésével gyarapította tovább kollekcióját.
Egy előrelátó gyűjtő
Nyakunkon a redisztribúció
Szakemberek szerint a Turck-gyűjtemény elárverezése fordulópont lehet a hazai műgyűjtés rendszerváltás utáni történetében. Elképzelhető, hogy a piacnyitás lendületében létrehozott magángyűjtemények újrarendeződésének, redisztribúciójának korszaka jön.
Turck látásmódjára jellemző, hogy jóval a Vaszary-képek árrobbanása előtt felismerje a festő jelentőségét, de hasonlóan méltányolni tudja Vörös Gézának, az École de Paris-t idéző műveit is. Ugyanígy megvolt a nemzetközi kontextus iránti igény Rippl-Rónai francia (Nabis) korszakának remekműve, a Hímző nők megvásárlásakor, s ugyanehhez az irányhoz köthetők Czóbel Béla, Perlrott Csaba Vilmos, Basch Andor, Perlmutter Izsák, Vass Elemér művei is. Emellet a németes, expresszív vonal is hangsúlyosan van jelen a gyűjteményben: Bernáth Aurél, Frank Frigyes, Scheiber Hugó vagy Kádár Béla képei révén.