Belföld

Egy magángyűjtemény vége

A rendszerváltás utáni korszak legnagyobb magánkézben lévő gyűjteménye kerül ma kalapács alá a Kieselbach Galériában. A Turck-gyűjtemény árverése az elmúlt másfél évtizedben létrejött új gyűjtemények redisztribúciójára utal.

A ma este a Vígszínházban kalapács alá kerülő 86 tételes kollekció összevont kikiáltási ára 240 millió forint.


Csak Kádárnak volt hasonló


Szakemberek emlékeztetnek rá, hogy az átlagos hazai aukciók teljes kínálatával egyenértékű gyűjteményhez hasonló legfeljebb a kádári hagyaték volt az utóbbi másfél évtizedben. A kollekció összeállítása azonban ebben az esetben egyáltalán nem volt esetleges. Míg a Kádár János neve alatt futó „gyűjtemény” létrejöttét az egykori szocialista tábor pártvezetőinek ízléstelensége diktálta, addig Helmut Turck úr igen megbízható ízléssel szemezgetett a hazai festészet klasszikusainak legjobbjai között.


Az első fecske


 Mindig főműveket vásárolt

Helmut Turck is Qualitas törzsvásárlói közé tartozott. A gyűjtemény jelentős része az 1990-es évek elején jött létre, de a gyűjtő azon igénye, hogy főműveket vásároljon, a Qualitas 1994-es elköltözése után is megmaradt, így ezután a Vendemiaire művészeti tanácsadó iroda közreműködésével gyarapította tovább kollekcióját.  

A Helmut Turck-gyűjtemény kialakulása egybeesik az ország, s egyúttal a hazai műkereskedelem történetének sorsfordító korszakával. A magyarországi érdekeltségei miatt hazánkban sok időt töltő üzletember a rendszerváltás idején fedezte fel magának a magyar festészetet. A gyűjtemény szempontjából szerencsés egybeesés, hogy a gyűjtői érdeklődés találkozott a legális műkereskedelem állami monopóliumának oldódása nyomán meginduló galériás kínálattal. Az egyik első fecske a honi műkereskedelemben, az annak idején Budapest belvárosában reprezentatív helyszínen megnyíló Qualitas galéria volt, amely a BÁV mellett klasszikus kínálattal jelentkezett. A galéria munkatársai kiváló kapcsolatokat ápoltak a múzeumokkal és a gyűjtőkkel, így a magángyűjtemények féltett darabjai kerültek elő dokumentációval, művészettörténeti háttérrel.


Egy előrelátó gyűjtő

 Nyakunkon a redisztribúció

Szakemberek szerint a Turck-gyűjtemény elárverezése fordulópont lehet a hazai műgyűjtés rendszerváltás utáni történetében. Elképzelhető, hogy a piacnyitás lendületében létrehozott magángyűjtemények újrarendeződésének, redisztribúciójának korszaka jön.  


Turck látásmódjára jellemző, hogy jóval a Vaszary-képek árrobbanása előtt felismerje a festő jelentőségét, de hasonlóan méltányolni tudja Vörös Gézának, az École de Paris-t idéző műveit is. Ugyanígy megvolt a nemzetközi kontextus iránti igény Rippl-Rónai francia (Nabis) korszakának remekműve, a Hímző nők megvásárlásakor, s ugyanehhez az irányhoz köthetők Czóbel Béla, Perlrott Csaba Vilmos, Basch Andor, Perlmutter Izsák, Vass Elemér művei is. Emellet a németes, expresszív vonal is hangsúlyosan van jelen a gyűjteményben: Bernáth Aurél, Frank Frigyes, Scheiber Hugó vagy Kádár Béla képei révén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik