Belföld

160 milliós rekord az árverésen

Hétvégén ismét megdőlt a magyar festményárverési rekord. Munkácsy Mihály alkotását - A baba látogatóit - 160 millióért vásárolta meg egy gyűjtő a Mű-Terem Galéria árverésén.

A szombati rekord kissé háttérbe szorította a Kieselbach Galéria pénteki árverését, bár ott is „csúcsforgalom” volt, annak ellenére, hogy az idei tavaszi szezont két árverésre osztották. A májusi második fordulóban kerül kalapács alá a kizárólag magyar festményekből álló, külföldi magántulajdonban lévő anyag, a Turck-gyűjtemény.



160 milliós rekord az árverésen 1

Sárga zongoraszoba II.

Jó áron keltek el a Vasilescu-gyűjtemény darabjai 

A pénteki Kieselbach-aukción több szerzői rekord született. Így például a legmagasabb leütési árat, 58 millió forintot elérő mű, Rippl-Rónai József kukoricás korszakából származó enteriőrképe (Sárga zongoraszoba II.) egyben új Rippl-Rónai-rekordot is jelent.

A tavaly téli  rekordok

 

Tavaly a Kieselbach Galéria téli aukcióján megdőlt az addigi magyar árverési rekord: Gulácsy Lajos Nakonxipánban hull a hó című festményéért 80 millió forintot fizetett egy hazai gyűjtő-kereskedő. Alig három napra rá a Mű-Terem Galériában Gulácsy Lajos A Régi instrumenten játszó hölgy című alkotásáért már ennél is többet, 95 millió forintot fizettek.

Kiemelkedő árat ért el Vaszary János frivol aktja is (Akt kék lámpával, 32 millió Ft) és Berény Róbert Napsütéses villakertje (22 millió Ft). Szenzációsan szerepeltek a Vasilescu-gyűjtemény darabjai is. Így aukciós rekordot ért el Nemes-Lampérth József Kolozsvár című drámai erejű tusfestménye (28 millió Ft), és Ország Lili Fal előtt című korai festménye is (8,5 millió Ft).


Lassan nekibátorodik a piac 

 A kormány “ütötte” az ÁSZ-t 

A Mű-Terem Galériánál rekordáron elárverezett Munkácsy festmény miatt az elmúlt napokban vita robbant ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a kormány között. Korábban ugyanis miniszteri jóváhagyással kapták vissza az örökösök a védett képet, az ÁSZ azonban kifogásolta ezt az eljárást, és magasabb szintű jogszabályt tartott volna szükségesnek e lépés megtételére.  

A Mű-Terem Galéria szombati árverésén nem a Munkácsy-rekord volt az egyetlen említésre méltó esemény. A piac felbátorodásának lehettek tanúi a résztvevők. Korábban ugyanis viszonylag szűk volt azon festők – Vaszary János, Rippl-Rónai József, Aba-Novák Vilmos – köre, akiknek a művei megbízhatóan komoly árat hoztak. Most Czóbel Béla Párizsi utca című festményének 46 millió forintos leütési ára, vagy Iványi Grünwald Béla Nagybányai tája, a maga 11 milliós leütési árával, ezen szerzők piaci felzárkózását jelzi. Hasonló meglepetést keltett, hogy Márffy Ödön akvarellje (Csendélet őszi gyümölcsökkel) 1,9 millió forintos áron kelt el.

 Kölcsönfestmény visszajár

A baba látogatói című Munkácsy festmény kalandjai 1944. március 19-én kezdődtek. Akkor hurcolták el a német megszállók a műgyűjtő Vida Jenő gyárost. Vida villáját a budapesti német parancsnokság foglalta el, festményei a háború után többé nem kerültek elő, kivételt csak az a négy alkotás képezett – köztük A baba látogatóit is -, amelyeket két hónappal a megszállás előtt adott kölcsön a Szépművészeti Múzeum centenáriumi Munkácsy-kiállítására. Vida négy képét a háború után a magyar állam sajátjaként kezelte. A nyolcvanas években véletlenül látták meg a hazalátogató Vida unokák nagyapjuk kedves képét a Nemzeti Galériában. Két évtizedes huzavonát követően tavaly adták vissza az örökösöknek.

Kivételes eset: múzeumból az árverésre

Munkácsy Mihály festményének árrekordja nem keltett igazi meglepetést a piacon. Olyannyira nem, hogy a téli aukciós rekordot követően Virág Judit, a Mű-Terem Galéria vezetője úgy nyilatkozott: véleménye szerint egy Munkácsy vagy egy Csontváry festmény leütési ára lépheti át elsőként a 100 milliós álomhatárt.

A 160 milliós leütési ár ugyan első látásra soknak tűnik, hiszen külföldi aukciókon, mondjuk Párizsban 60-80 millió forintnak megfelelő összegért kelnek el a Munkácsy festmények. De azt sem szabad elfelejteni, hogy kivételes esetről van szó. Ezt a festményt szakértők már korábban is nagy értékűnek minősítették. Eredete kifogástalan – hiszen évtizedekig állami múzeumban őrizték -, és csak nemrégiben kapták vissza az eredeti tulajdonos örökösei. A mű egyébként védett, így új tulajdonosa sem viheti ki az országból.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik