Belföld

Negyvenhatmillióba kerül az Európa-hídhoz kapcsolódó program

Budapesten harminc év után ismét pontonhidat építenek, s miként 1973-ban, most is a Parlament és a Batthyány tér között. Három évtizede a városegyesítés 100. évfordulója alkalmával állították fel az ideiglenes átkelőt, az idén pedig az európai uniós népszavazás kampánynyitányaként építik - írja a Népszabadság.

A pontonhidat a honvédség hidászai kötelező gyakorlatként állítják össze. A szervezők szerint három nap alatt legalább kétszázezren sétálnak majd az Európa-hídon.

Harminc éve építettek legutóbb pontonhidat Budapesten. Akkor, miként most, a Parlament és a Batthyány tér között állították össze, de csak fél óráig állt a híd, a katonák mellett kizárólag az I. és az V. kerületi tanácselnök léphetett rá a száz évvel azelőtti városegyesítés emlékére.

Tegnapelőtt ismét ponton építésébe kezdtek a Parlamentnél: az Európa-híd három napig áll majd, s bárki sétálhat rajta. A Magyar Honvédség szentesi hidászai szerda kora délután láttak volna neki a munkának. Csakhogy a kéttucatnyi, terepszínű ruhába bújt katona hiába várta a Parlament előtt a Duna partján, hogy megérkezzenek végre első darabjai Ercsiből. Bennfentes kiskatonák szerint az ellenszél miatt késtek a hajók a vontatmányokkal. Végül, háromórás várakozás után felbukkant az első szállítmány.

Félelmetes látvány az Országház előtt a hadihajó. Drótkábeleken vontatja a hatméteres darabokból már Ercsiben összeállított csaknem nyolcvan méter hosszú hídelemet. Az építés vezetője, Pálfi Sándor ezredes szerint ez a munka rutinfeladat lenne csapatának, hiszen gyakorta kötik össze a Tisza két partját, de ez most mégis más. A Duna sodrása nagyobb, mint amihez szoktak, ráadásul megnehezíti dolgukat a viharos szél is.

A hadihajó a part közelébe vontatja a nyolcvanméteres elemet. Az egyik kábelt azonban csak nagy nehezen bírják leakasztani, ezért a hajó kisodródik, s megfeneklik. A kiskatonák jót derülnek ezen, a hivatásosok pedig nekilátnak a mentésnek. Végül a hajó önerőből kiszabadul, és gyorsan elhúz dél felé. Ezután már profi módra, gyorsan, hibátlanul dolgoznak. Négy kis motorcsónak helyezkedik el a híddarab mellett úgy, hogy a partközelben tarthassák, amíg kikötik. Amikor ezzel végeznek, a Lánchíd alatt várakozó következő hadihajó füstöt eregetve nekilódul az újabb elemmel. Ezt és a harmadikat már gyorsan kikötik a parthoz.

Pálfi Sándor elégedett a munkával, de mint mondja, a neheze mára marad. A munkálatokat ugyanis úgy tervezték, hogy szerdán érkezik meg a híd első három eleme, s ezeket még aznap kikötik. Csütörtökön ugyanez a feladat, csak a budai oldalon. Pénteken pedig összekapcsolják a partokon álló három-három darabot, és végül ezt a két, egyenként több mint kétszáz méter hosszú elemet is összekötik. Ez a munka legnehezebb része. A kis motorosok kezdik elfordítani az elemeket a parttól. Miközben a két “fél híd” – mint a lengőajtó két szárnya –, egymás felé közeledik, huszonnyolc horgonyt dobnak ki. Ezután már csak az összeillesztés van hátra. Miután rögzítik az elemeket, megfeszítik a horgonyokat, amelyek megakadályozzák, hogy a folyó elsodorja a hidat. A két „hídfőnél” a rámpákkal centiméter pontossággal igazítják helyére a 430 méter hosszú átkelőt.

A zord időben meglehetősen bizonytalanul fekszenek a vízen a hídelemek. A parancsnok szerint azonban nem kell aggódni, hiszen a szovjet gyártmányú pontonhíd – bár negyvenéves konstrukció –, ma is korszerű. Az Európa-híd elemei pedig bizonyítottak már Okucaniban is. Végső érvként azt mondja Pálfi Sándor: a pontonhídon folyamatosan haladhatnának harminc kilométeres sebességgel negyven-ötven tonnás tankok, harmincméteres követési távolságban.

Arról, hogy a nem éppen civilforgalomra tervezett hídról ne csúszhassanak a vízbe az emberek, már az Európa-híd létrehozásának szervezői gondoskodnak. Az EU Kommunikációs Közalapítvány ügyvezető titkára, Suba János elmondta, hogy a hídon kordont állítanak fel, biztonsági őrök is lesznek, és a közelben mentőhajók várakoznak, hogy szükség esetén azonnal segíthessenek. Nemcsak a biztonságra, a díszletekre is nagy gondot fordítottak. A hídon 130 nemzetiszínű szélforgó díszeleg, EU-zászlóból sem lesz hiány, éjszakánként pedig fáklyákkal világítják ki.

A tervek szerint ma este nyolckor, a hagyományoknak megfelelően sörös-hordó-gurítással nyitják meg a hidat. A szervezők azt remélik, hogy mielőtt vasárnap este szétszednék, legalább kétszázezren sétálnak át az Európa-hídon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik