Belföld

Csökkenő életbiztosítási bevétellel számol a Generali-Providencia

Legfeljebb az infláció mértékével emelkednek a Generali-Providencia Biztosító díjbevételei ebben az évben. A nem-életbiztosítások gyarapodása várhatóan töretlen lesz, de az életbiztosítások a tavalyinál kevesebbet hoznak majd a konyhára. A visszaesés oka az, hogy a biztosító elveszíti a Magyar Postát, mint egyik komoly értékesítési csatornáját.

Az év első két hónapjában már 15 százalékkal (600 millió forinttal) magasabb értékű a Generali-Providencia Biztosító által kifizetett károk összege, és a kemény tél okozta kárkifizetések (gépjármű töréskárok, fagykárok) várható értéke lényegesen meghaladja majd a tavaly egész évben felmerült 4,5 milliárd forintos nagyságot – mondta el Ilics László igazgatósági tag a társaság mai tájékoztatóján. A komoly gondokat okozó belvizek ugyanakkor nem számítanak biztosítási eseménynek, így az ilyen típusú károkra nem fizet a biztosító.

A 17,6 százalékos piaci részesedéssel rendelkező Generali-Providencia 1,38 milliárd forintos adózás utáni nyereséggel zárta a tavalyi évet a magyar számviteli szabályok szerint (2001-ben 885 millió forintot értek el). A Generali Ingatlan Rt., a Generali Alapkezelő Rt., a nyugdíjpénztárak értékesítését és marketingtevékenységét végző OTEK Kft., valamint az Első hazai Pénztárkezelő Rt. teljesítményét is magában foglaló konszolidált eredmény 2,190 milliárd forintot tett ki. A tulajdonosokat a 2001. évihez hasonlóan idén is 400 millió forint osztalék illeti meg. A növekedés motorja a nem-életbiztosítási üzletág volt: a teljes tavalyi 79,6 milliárd forintos díjbevételből 58,8 milliárd forint származott ebből a szegmensből (ez 16,2 százalékos állománydíj-növekedésnek felelt meg). Az életbiztosítások 20,8 milliárd forintot hoztak a konyhára, ennek csaknem felét az egyszeri díjas életbiztosítások adták.

Az idei évre szerényebb tervekkel – infláció körüli díjbevételgyarapodással – kalkulál a társaság, éppen az egyszeri díjas életbiztosítások értékesítésének várható visszaesése miatt. A korábban jelentős értékesítési partnernek számító Magyar Posta ugyanis ebben az évben már valószínűleg nem „dolgozik” a biztosítónak (lévén, hogy saját biztosítóinak termékeire koncentrál), így erre az értékesítési csatornára már nemigen lehet építeni (a tárgyalások ugyan még nem zárultak le, de szinte borítékolható a döntés lényege). Tavaly a folyamatos díjfizetésű szerződések 4 százalékát, az egyszeri díjas biztosításoknak pedig zömét (több mint 8 milliárd forint értékben) éppen a Posta adta el. Összességében tehát az élet-üzletág díjbevételének csökkenésére számít a Generali, miközben a vagyon- és gépjárműbiztosítások további erősödése várható.

A társaság költség- és kárhányada – a piac általános trendjéhez illeszkedve – jelentősen csökkent az előző évekhez képest: a két tényezőt együttesen figyelembe vevő „combined ratio” a 2001. évi 99,9 százalék után 89,6 százalékra apadt (a díjbevétel arányában). Ilyen szempontból az eddigi legkedvezőbb évét zárta a biztosító, bár, hozzá kell tenni, hogy a tavalyi év nem hozott kiugróan nagy káreseményeket. A fix költségek hányada 19,7 százalékot tett ki (szintén a díjbevételhez képest), ez a mutató évről-évre egy-egy százalékot csökken, elsősorban a tulajdonosi elvárások és a piaci verseny hatására.

A jövőre életbe lépő új biztosítási törvény hatásáról szólva Pálvölgyi Mátyás elnök-vezérigazgató kiemelte: nehezményezik, hogy a szigorúbb ügyféltájékoztatási előírások nagyban nehezítik az üzleti folyamatokat, illetve emelni fogják az igazgatási költségeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik