Belföld

Demszky: a metró az ország legfontosabb projektje

A főpolgármester szerint a 4-es metró megépítésének az ország legfontosabb, mindent megelőző, első számú projektjének kell lennie. E véleményét Demszky Gábor a nemzetközi tömegközlekedési szövetség (UITP) budapesti ülése kapcsán szervezett, a városfejlesztés és közlekedés kérdéseivel foglalkozó szakmai tanácskozáson hangoztatta angol nyelvű beszédében.

Demszky Gábor leszögezte: a Közép-Európában is legnagyobbnak számító, 1,2 milliárd eurós metróprojektet a kormánynak kell finanszíroznia. Véleménye szerint a korábbi szerződés – amelyben a főváros a beruházás 40 százalékát vállalta – nem tartható, az előző kormány megszorításai miatt ugyanis jelentősen romlott a főváros pénzügyi helyzete. Közlése szerint jelenleg a főváros az előkészületeket, a terveket és a terület-előkészítés költségét tudja vállalni.

A főpolgármester tudatta, hogy a 4-es metró építésének finanszírozása kapcsán a pnzügyminisztérium átvilágítja a város gazdálkodását.

Demszky Gábor úgy vélte: ennek során bebizonyosodik, hogy a főváros képtelen finanszírozni a 4-es metrót. A főpolgármester fontosnak és megőrzendőnek tartotta a tömegközlekedés és az egyéni közlekedés 60-40 százalékos arányának fenntartását Budapesten, amihez mellett integrált közlekedési rendszerre, új Duna-hidakra, az 5-ös metróra, P+R parkolókra van szükség. Ezt segítené az egységes parkolási rendszer is, ami a főváros mostani rendkívül decentralizált önkormányzati rendszerében megvalósíthatatlan. A főpolgármester bírálta a mai budapesti önkormányzati struktúrát, amely szerinte 23 városállamot jelent, önálló adókivetéssel és rendeletalkotási jogkörrel.

A főpolgármester jelentős hangsúlyeltolódást vár 2006 után az Európai Unióban a városi problémák kezelése terén. Mint mondta: erre azért is szükség van, mivel a lakosság 60 százaléka a városokban él. Demszky Gábor aligha tartja elfogadhatónak, a mezőgazdaság és néhány egyéb téma fontosabb legyen az unióban a nagyvárosok gondjainál, így például a szuburbanizációnál és a tömegközlekedésnél. A főpolgármester emlékeztetet arra is ennek kapcsán, hogy Budapest a hazai GDP több mint 40 százalékát termeli, illetve, hogy az adók több mint 60 százaléka itt keletkezik.

Hans Rath, az UITP főtitkára is úgy vélte, hogy a városok jelenleg a fő gazdasági hajtóerői az adott országoknak. Ey, a szervezetük által készített felmérésre hivatkozva elmondta, hogy a tömegközlekedésen alapuló városi rendszerek lényegesen hatékonyabban gazdálkodnak, mint a kevésbé sikeres, szegényebb városok, ahol a közlekedést elsősorban magángépjárművekkel oldják meg.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik