Belföld

Szegény Trabik – GO?

Mintegy 300 ezer autótulajdonost érint az a levegőminőség-védelmi rendelet, amelynek értelmében két év múlva már az eddig szabadon szenynyező kétütemű járművekre is előírnak úgynevezett kibocsátási határértéket. A tulajdonosokat választás elé állítják: vagy kivonják a forgalomból a gépkocsijukat – ezek szinte kizárólag Trabant és Wartburg márkájúak – vagy katalizátort szereltetnek fel rájuk. A katalizátor viszont drágább lehet, mint maga a koros kétütemű.

A környezetvédelmi tárca adatai szerint Magyarországon körülbelül 300 ezer kétütemű motorral hajtott gépkocsi közlekedik. Ezek az autók szennyezik a levegőt a legnagyobb mértékben: egy Trabant vagy Wartburg átlagosan százszor annyi szennyező anyagot bocsát a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű autó. Ennek ellenére a kétüteműekre jelenleg nem írnak elő szénhidrogén-kibocsátási küszöböt, az egészségügyi határértékek betartatása a jelenlegi szabályok megfogalmazásakor egyet jelentett volna a kétütemű járműpark azonnali leállításával. Ezért a jogalkotók hosszú türelmi időszakot határoztak meg, amely azonban 2005. július 1-jén lejár. Akkor lép hatályba az új levegőminőség-védelmi rendelet, amely már a kétüteműekre vonatkozó határértéket is tartalmazza.

Mint Bibók Zsuzsanna, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium főtanácsosa lapunknak megerősítette: a kétütemű motorok beavatkozás nélkül nem tudják teljesíteni az új normákat. A szaktárca 2001-ben készített egy tanulmányt a lehetséges megoldásokról: e szerint már léteznek olyan katalizátorok, amelyek a kétütemű járművek szénhidrogén-kibocsátását is képesek hatékonyan – érzékszervi úton is érezhetően – csökkenteni.

A vizsgált katalizátortípusok 2001-es áron 15-20 ezer forintba kerültek (igaz, ha kötelezővé teszik a felszerelését, meg fog ugrani az áruk, így 2005-ben – az inflációt is számításba véve – inkább 30-45 ezer forintos költséggel lehet számolni, ami akár több is lehet, mint egy-egy korosabb autó piaci értéke). A tanulmányból az is kiderül, hogy a katalizátor 25-30 ezer kilométerig működik megfelelően, ami – az érintett járműállomány évi öt-nyolcezer kilométeres futásteljesítményét figyelembe véve – ötéves élettartamot jelent.

A korlátozás várhatóan a mozgássérülteket érinti a legérzékenyebben, mintegy 60-70 ezer Trabant Hycomat van jelenleg a birtokukban. A szaktárca tegnapi sajtóközleménye szerint a rendelet betartása alól ők sem kapnak felmentést, ám a minisztérium keresi a módját, hogy – valószínűleg kamatmentes hitelkonstrukció formájában – számukra is elfogadható finanszírozási megoldást találjon.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.