Belföld

Meghalt a Fiat-vezér – ugrásra kész a General Motors

Meghalt a legbefolyásosabb olasz üzletember, Giovanni Agnelli. A péntek reggeli halálhír morbid következménye: a bajokkal küszködő Fiat részvényei emelkedésnek indultak a tőzsdén.

„Csak tavaly májusban ismerte el először, hogy problémák vannak az egészségével” – kezdi tudósítását a corriere.it, a tekintélyes olasz lap, a Corriere della Sera internetes változata. A tudósítás szerint pénteken reggel, 81 éves korában halt meg Gianni (Gianni) Agnelli, az “Ügyvéd”, saját torinói házában. A temetésről családja intézkedik, végső búcsúztatása szigorúan “magánjellegű” lesz a család közleménye szerint.


Torino érseke adta fel az utolsó kenetet


Agnelli a Villa Frescot falai között hunyta le szemét: ez az épület Torinóban, a város egyik dombján található, park veszi körül. Nem véletlen, hogy mindez szerepel a beszámolókban, minthogy a halálhírre rendkívül sok újságíró, fotós vette körül a házat.

Hírek szerint az utolsó kenetet Torino érseke, Severino Poletto adta fel Agnellinek, még csütörtök este. Az Agnelli család több tagja a villában tartózkodik, megérkezett Gianni két lánytestvére és fivére, Umberto is. Umberto a família legbefolyásosabb tagjává lépett elő az “Ügyvéd” (L’Avvocato) halála után. A Fiat vezetői közül Gabriele Galateri di Genola érkezett elsőként a helyszínre. (Az olaszok szeretik a rövid elnevezéseket: Silvio Berlusconi miniszterelnököt, szintén közismert üzletembert “Lovagnak” hívják.)

Négy százalékkal emelkedtek a részvényárfolyamok

A család azért gyűlt össze ilyen nagy számban és rendkívül gyorsan, mert Gianni alig néhány órával azelőtt halt meg, hogy a családi tanács megvitatta volna a bajbajutott Fiat jövőjét – írja a BBC. A família kezében van az autógyár 30 százaléka. Gianni Agnelli ellenezte a Fiat eladását, pedig az immár 3 milliárd dollárnyi adósságot halmozott fel. Agnelli ezzel a nézetével állítólag egyedül maradt a családban – idéz a Bloomberg egy részvénypiaci elemzőt.

A részvényárfolyamok a halálhír után ezért indultak emelkedésnek (csaknem négy százalékkal!), mert a kistulajdonosok abban bíznak, hogy a Fiatot egykor felfuttató Gianni Agnelli elhunytával erőteljes reorganizáció veheti kezdetét. A BBC szerint Agnelli halála megkönnyítheti a General Motors (GM) dolgát: az amerikai gyárnak már most 20 százalékos részesedése van a Fiatban, és opciós joga a további tulajdoni hányad megvásárlására. A Fiat Auto üzletág eladását immár a Bloomberg is valószínűbbnek tartja, mint korábban, és ez a hírügynökség is a GM-t nevezi meg potenciális vevőként.

Gyászol a Juve 

Gianni az unokája volt annak a Giovanni Agnellinek, aki a torinói Fiat céget alapította. Az Agnelli család híres volt a futball iránti rajongásáról. A Juventus legnagyobb szponzorát és részvényesét vesztette el a most elhunyt Giannival.

Agnelli pályafutása összefoglalhatatlan

Gianni Agnelliről már életében körülbelül száz könyv jelent meg róla. Elég, ha csak átböngészi valaki a corriere.it oldalait, a képeket, amelyeken együtt látható Ted és John F. Kennedyvel, Rockefellerrel, Henry Forddal, Leopoldo és Alberto Pirellivel, Einaudi és Leoni olasz köztársasági elnökökkel, a futballedzők közül Giovanni Trapattonival, Carlo Ancelottival, valamint Marcello Lippivel, az autóversenyzők közül pedig Michael Schumacherrel. Olyan személyiségekkel tartotta tehát a kapcsolatot, akik a világ autó- és olajiparát, politikáját vagy éppen sportéletét határozták meg egykor és most.

Gianni Agnelli a hatvanas évek olasz gazdasági csodájának szimbóluma volt. 1966-ban vette át formálisan is a Fiat irányítását, immár elnökként. Ám már korábban, 1945-től alelnök volt Vittorio Valletta mellett, amikor az alapító Giovanni Agnelli halála után Valletta lett a cég első embere, és a háború utáni újjáépítésben kulcsszerephez juttatta az autógyárat.

Gianni Agnelli a hetvenes években már szinte politikai piedesztálra emelkedett: az olasz gyáriparosok szövetségének első embereként, a Confindustria vezetőjeként 1974 és 1976 között azon munkálkodott, hogy a kereszténydemokraták és a kommunisták kiegyezzenek, megteremtsék az újbóli gazdasági növekedés esélyeit, megállítsák a terjedő válságot, a politikai élet szétesését, a terrorhullámot.

Egy nemzeti intézmény

A Fiat maga is nemzeti intézmény Olaszországban, nemcsak Agnelli személye volt az. Hiába vannak gondjai a cégnek, hiába vannak elbocsátások, az autógyárért mindenki megmozdul, ha baj van. Agnelliéknél már régóta baj van: fia néhány évvel ezelőtt meghalt, a cég ügyei nem mennek jól, szanálási tervek és szétdarabolási elképzelések, felvásárlási akciók és kormányzati beavatkozás fenyegeti a bajlódó nagyvállalatot. Nem valószínű, hogy mai formájában a továbbiakban is fennmaradhat a cég, ha mégis így lenne, az nagy meglepetést keltene az egyre inkább koncentrálódó nemzetközi autópiacon.

A Fiathoz olyan márkák tartoznak, mint a Ferrari (amelyet 1988-ban szereztek meg) és az Alfa Romeo (ezt 1987-ben vásárolták fel), tehát gyakorlatilag a teljes olasz autóipar az Agnelli család kezében összpontosul. Ezen kívül a csoporthoz tartozik az Iveco haszongépjárműveket előállító gyár. Az Ivecóé az Ikarusbus magyar cég is. Az Ikarusbus és az Iveco az egyik nagy nyertese egyébként a nemrég lezárult magyar honvédségi gépjármű-beszerzési tendernek.

Umberto Agnelli eladná a Fiatot?

Az Agnelli család érdekeltségébe tartozik az egyik legnagyobb olasz napilap, a La Stampa. Ez az újság máris arról tudósított, hogy Umberto Agnelli fogja átvenni Gianni helyét a családi holdingban, és várhatóan távozik a Fiattól Paolo Fresco társ-vezérigazgató.

Umberto Agnelli színrelépésétől minden elemző azt várja, hogy ő már nem utasítja el a család kivásárlását célzó javaslatokat, mint ahogyan azt Gianni tette legutóbb Roberto Colanninóval, a Telecom Italia korábbi vezetőjével, aki megpróbálta megszerezni és olasz kézben tartani a vállalatcsoportot.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik