Belföld

Kiskereskedelem – szintén Európa felé

A bolthálózatokat egyre kevesebb cég birtokolja, a beszállítók köre várhatóan nőni fog, a vásárlók pedig alacsonyabb árakra számíthatnak a csatlakozás után.

Sokan és sokféleképpen elképzelték már, hogyan alakul a magyar kereskedelem helyzete az uniós csatlakozás után. A kiskereskedelmi cégek
Kiskereskedelem – szintén Európa felé 1

részéről többen további koncentrációt, a nagy területű és a kisebb, hálózatba szervezett boltok piaci részesedésének növekedését jósolják.

Szakértők szerint a beszállítók több területen az eddiginél élesebb versenyre számíthatnak. És ha minden jól megy, a kiélezett verseny következtében a vásárlók több termék esetében alacsonyabb árakkal találkozhatnak a polcokon.

Az uniós csatlakozás persze nem minden. A liberalizált magyarországi kereskedelem jelentős változásokon ment át az elmúlt évtizedben, és a jövőben sem közvetlenül és kizárólag a belépés, hanem elsősorban az általános piaci tendencia hatása érvényesül majd ezen a területen.

 Szabályoznának

A Vállalkozók Országos Szövetségének Kereskedelmi és Szolgáltatói Szekciója a napokban indította el konferenciasorozatát, amely a magyar kereskedelem uniós csatlakozás utáni szerepét és lehetőségeit vizsgálja. A szervezet az uniós szabályozásról, a piaci mozgásokról és árviszonyokról kívánja tájékoztatni a kereskedelmi vállalatok, beszállító és szolgáltató partnereik döntéshozóit. Schneider Ágnes, a szekció vezetője elmondta, hogy a közeledő tagság előnyeinek kihasználása érdekében kereskedelmi törvény megalkotását szorgalmazzák. A játékszabályok rögzítésének az a célja, állítja a VOSZ, hogy a magyar kereskedelem a lehető legkevesebb zökkenővel illeszkedjen az EU belső piacába. A törvény hozzájárulna a feketepiac elleni küzdelem hatékonyságának növeléséhez, vagy például tiltaná a beszerzési ár alatti értékesítés sokak szerint elterjedt magyarországi gyakorlatát.  

A piac és a tendenciák

A kereskedelem fejlődési lehetőségének egyik alapvető mutatója az egy főre jutó vásárlóerő, amely itthon öt éve érte el az unió átlagának a felét, tavaly az 54 százalékát, 2005-re pedig várhatóan egy átlagos uniós polgár vásárlóerejének 60 százalékáig ér majd el az átlagmagyar. A kiskereskedelmi forgalom az elmúlt években ezt megközelítő, az inflációt meghaladó mértékben növekedett. A tavalyelőtti 5400 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalom 2002-ben – előzetes adatok szerint – meghaladja a 6000 milliárd forintot. A tárgyalt gazdasági ágban működik a legtöbb vállalkozás, a nemzeti össztermékhez 12 százalékkal járul hozzá, és 548 ezer fővel (1991: 480 ezer fő) a második legnagyobb foglalkoztató a feldolgozóipar után.

A GfK Piackutató Intézet az évek óta tartó tendencia alapján azt jövendöli, hogy az elaprózott magyar bolthálózat koncentrálódását a belépés várhatóan tovább gyorsítja majd (Legutóbb a Spar vásárolta meg a Billa-láncot 2002-ben.) Igaz, a piackutató cég legfrissebb felmérései szerint az üzletek száma egyelőre nem csökken, megfigyelhető azonban, hogy a láncba szervezett bolthálózatok összforgalomból való részesedése folyamatosan növekszik. Országos hálózata jelenleg három, magyar tulajdonban lévő cégnek van, ezek: a CBA, a Reál és a Coop. Az utóbbi Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító üzlethálózata.

A koncentrációt jól jelzi a multinacionális láncok beszerzési társulásainak összeolvadása és a beszállítók által gyakran ma nehezményezett, túlsúlyos alkupozíciója is. Míg két évvel ezelőtt hat beszerzési társulás kegyeiért versengtek a külföldi és hazai szállítók, addig mára öt cégnél (Metspa, Provera, Rewe, Tengelmann és Tesco) tehetik ezt. Schneider Ágnes, a konkurens Reál Hungária Élelmiszer Rt. igazgatóságának elnöke szerint a cégfelvásárlások és egyesülések nyomán belátható időn belül tovább csökken a társulások száma.

Schneider meggyőződése szerint a koncentrálódás a magyar tulajdonban lévő kisboltos hálózatok esetében is folytatódik, és a jövőben várhatóan csak két kereskedelmi vállalat marad a legnagyobbak között. Az egyik versenytárs, a Coop értékesítési divíziójának vezetője a költséges alkalmazkodás mellett komoly lehetőségeket lát az uniós csatlakozásban. Cégük a versenyben várhatóan egy nagyobb, európai méretű beszerzési lánccal közösen próbál majd helytállni.


Kiskereskedelem – szintén Európa felé 2

Éles versenyben csökken az ár

Több termékcsoport esetében az uniós csatlakozás a verseny további éleződésével járhat, állítják szakértők. Ezt támasztja alá az osztrák tapasztalat is, ahol a vámok megszűnése és a szabályozások változása miatt megnőtt az élelmiszerimport az EU többi tagországából. Bár az osztrák példa sok tekintetben nem ültethető át a magyar viszonyokra, néhány tanulságra érdemes néhány szót vesztegetni.

Átmeneti idő után megszűnt például az osztrák tejpiac védettsége, így pillanatok alatt összeomlottak az árak. Nálunk ugyan tejtermékek esetében nem várható földindulásszerű árzuhanás, több termék esetében azonban erősödő versenyre kell számítani, ilyen például a tészta vagy a gyümölcsjoghurt. Ugyanez valószínűleg igaz lesz minden olyan termékre, melyet jelenleg csak jelentős vámteherrel lehet Magyarországra hozni, vagy jelentős kínálat mutatkozik belőle az unió piacán.

Ausztriában az élesedő verseny következtében sok kategóriában kiszélesedett a kínálat. Ennek következtében az élelmiszerek fogyasztói ára csökkent. Igaz viszont az is, hogy 2,2 százalékos forgalomcsökkenést szenvedtek el.

Ami pedig a magyar dolgozónak okozhat álmatlan éjszakákat, az a élelmiszeripar egy részének lehetséges elvándorlása. A GfK osztrák szakértői szerint Magyarországon az egyre növekvő bérterhek következtében megismétlődhet az, ami Ausztriában bekövetkezett: az ipar egyes vállalatai számára vonzóbbak lesznek azok az országok, amelyekben továbbra is olcsó marad a munkaerő.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.