Belföld

Törvénytelen a Volán-sztrájk?

Hétfőn hajnalban fél öt és fél hét között országszerte leállt az autóbusz-közlekedés, mivel a Volán-társaságok dolgozóit képviselő szakszervezetnek szombaton sem sikerült megállapodniuk a béremelésről az ÁPV Rt. képviselőivel. Mintegy kétezer településen csak a szerződéses járatok veszik fel az utasokat.

Nem fogadta el a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Rt. béremelési javaslatát és a hároméves megállapodásra vonatkozó elvi ajánlatát tartalmazó csomagot a Volán-társaságok dolgozóit képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöksége szombaton tartott rendkívüli ülésén, így, bár a felek aznap még egyeztettek, ma hajnalban megtartják a szakszervezet által meghirdetett kétórás sztrájkot. A sztrájkmenetrend szerint a fél öt előtt már úton lévő autóbuszok a legközelebbi fűtött megállóig közlekednek, s elindulnak a vállalati szerződéses járatok is. A MÁV Rt. szükség esetén több szerelvényt közlekedtet.

Inokai Géza, a KKSZ elnöke arról tájékoztatott, hogy felméréseik szerint a 24 Volán-társaságnál rendkívül nagy a sztrájkhajlandóság, mert megelégelték az ígérgetéseket anyagi helyzetük javítására. Hétfő reggel fél öt és fél hét között mintegy kétezer menetrend szerinti autóbusz nem közlekedik majd, így adva nyomatékot a nemzetgazdasági átlaghoz történő bérfelzárkóztatásra, azaz a 26,5 százalékos béremelésre vonatkozó követelésüknek. Számításaik szerint ennek finanszírozása évente kilencmilliárd forintot igényel.

Az ÁPV Rt. tárgyalódelegációja ez évre ötszázalékos bruttó béremelésre tett ajánlatot, péntek este ezt egy újabb csomaggal egészítette ki, amelyben a versenyszféra átlagához való felzárkóztatást 2004 végére vállalta volna. Ezt a szakszervezet nem fogadta el – ragaszkodik a nemzetgazdasági átlaghoz történő felzárkóztatáshoz. Mészáros Tamás, a privatizációs társaság igazgatóságának elnöke a szombati egyeztetés után közölte: a sztrájkot követő tárgyalásokon már nem lesz érvényben ez az ajánlatuk, mérvadónak az országos bérajánlást tekintik.

Vita folyik arról is, hogy a szakszervezet törvényes sztrájkot hirdetett-e meg. A munkaügyi bíróság néhány Volán-társaság beadványa nyomán első fokon jogellenesnek mondta ki a munkabeszüntetést, mert álláspontja szerint az alágazati kollektív szerződés alapján január 31-ig kell lezárni a bértárgyalásokat.

A közlekedési szakszervezet szerint ugyanakkor azért jogszerű a sztrájk, mert nem az idei bérfejlesztéshez, hanem a több évre szóló bérfelzárkóztatáshoz kapcsolódik. Mindazonáltal információink szerint több Volán-cégnél a munkáltatók igyekeznek fenyegetésekkel jobb belátásra bírni a buszsofőröket és -karbantartókat: faliújságokon hívják fel a dolgozókat a munka felvételére, s a bíróság nem jogerős végzésére hivatkozva próbálják befolyásolni őket.

Inokai Gézától megtudtuk: helyi bizottságokat alakítottak azzal a feladattal, hogy felügyeljék a sztrájkot, segítsék az esetlegesen felmerülő nehézségek megoldását. A korábbi tapasztalatok alapján arra számítanak, hogy kora délelőttre visszaáll a rendes menetrend. Az érdekvédő azt mondta: bízik abban, hogy a sztrájk után folytatódó tárgyalások megállapodáshoz vezetnek, jelezte ugyanakkor, hogy mindaddig rövidebb akciókat szerveznek, amíg nem érik el céljukat.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik