Belföld

Olaszok mentik meg a Fiatot?

Egy olasz távközlési menedzserben bíznak a Fiat befektetői: abban reménykednek, hogy Roberto Colaninno megmenti felvásárlási ajánlatával a veszteségekkel küzdő autógyárat.

Az olasz autógyár, a Fiat SpA részvényei jelentősen – 5,3 százalékkal – megugrottak arra a hírre, hogy Roberto Colaninno, az olasz távközlésben több óriási tranzakciót végrehajtó menedzser esetleg 8 milliárd eurós ajánlatot tesz a Fiat felvásárlására – tudósított a Bloomberg.

A Lettera Finanziaria nevű lap állítólag hétfőn számolt be először Colaninno felvásárlási terveiről. Mások szerint a La Repubblica internetes honlapján jelent meg elsőként az erről szóló hír. Ugyanakkor maga az érintett nem kívánta kommentálni ezeket az értesüléseket. Nem nyilatkozott a Fiat csoport sem, csakúgy, mint az autógyárban 20 százalékig érdekelt General Motors sem.

Mi okozta a Fiat kudarcait?

A Fiat fő problémája elemzők szerint az, hogy kicsi az érdeklődés Stilo és Punto modelljei iránt, ami nemcsak a piaci részesedés drámai mélypontra csökkenését okozta, hanem körülbelül egymilliárd (mások szerint 1,2 milliárd) dolláros veszteséget jelentett a csoport autóipari érdekeltségeinél.

A Fiat piaci részesedése hatvanról harminc százalékra esett tíz év alatt Olaszországban. Tavaly 10 százalékkal estek egyébként a Fiat autóeladásai – a BBC szerint.

A cég időközben 8000 fős elbocsátásba kezdett, amelyhez kormányzati támogatást is kapott, ám ez hatalmas sztrájkhullámhoz és tiltakozó akciókhoz vezetett Olaszországban.

A Moody’s leértékelte a Fiatot


A Colaninno-tervekről egyébként akkor érkezett a hír, amikor a Moody’s Investors Service éppen befektetési kategória alá sorolta az autógyár részvényeit. Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök egyébként év végi sajtótájékoztatóján úgy nyilatkozott: bízik abban, hogy sikerül „olasz” megoldást találni a Fiat válságára.

Berlusconi a BBC szerint egyébként úgy nyilatkozott, hogy az olasz kormány továbbra is kész arra, hogy segítsen a Fiatnak. Mindezt persze csak az európai törvényeknek megfelelően hajlandó megtenni az olasz kormányfő. Berlusconi egyébként reményét fejezte ki, hogy az Agnelli család tőkeinvesztícióval segíti ki a Fiatot, és akár a család értékesíthető vagyontárgyainak eladásával is előrelendítik az autóipari céget.

Colaninno tervei

Colaninno tervei szerint egyébként új beruházásokat hajtanának végre a Fiat Auto részlegnél, még annak az árán is, hogy nyereséges leányvállalatokat is eladnának. A profitábilis divíziók eladására az ügylet finanszírozása végett van szükség – ezt már az Il Sole/24 Ore című lap írja. Colaninno eladná a Fiat biztosítói üzletágát, a Toro Assicurazioni SpA-t és a repülőgép-hajtóműveket gyártó Fiat Aviót, ha átvenné a Fiatot.

A The New York Times értesülései szerint Colaninno csak 2,5-3 milliárd dollárt pumpálna a Fiatba, miközben további mintegy négymilliárdot a cég egyes részeinek eladásából fedezne a nyolcmilliárdos beruházásokhoz.

Ugyanakkor Colaninno megszüntetné a Fiat opcióját arra, hogy eladja veszteséges üzletágát, a Fiat Autót a General Motors Corp.-nak (2004 után), ezzel is biztosítva, hogy a cég olasz kézben marad.

Az Ansa hírügynökség szerint azonban Umberto Agnelli, akinek a családja a Fiat harmada fölött rendelkezik ellenőrzési jogokkal, visszautasította Colaninno esetleges ajánlatát. Agnelliék szerint egyrészt a menedzsment jelenlegi válságtervét kell végrehajtani, másrészt pedig a GM-nek szóló opció kötelező erejű a Fiatra nézve.

Már most is leépíti érdekeltségeit a Fiat

A Fiat egyébként nemrégiben már eladta 5 százalékos részesedését, amelyet a GM-ben birtokolt (1,2 milliárd dollárért) és ugyancsak megállapodott arról, hogy a Fidis SpA 51 százalékát is értékesíti, amely fogyasztási hitelezéssel foglalkozik. A Fidis többségét négy bank vásárolja meg, 400 millió euróért.

A Fiat mindezt azért teszi, hogy ígéreteinek megfelelően felére, 3 milliárd euróra csökkentse nettó adósságát.

A Fiat részvényei 56 százalékot estek tavaly, ez volt a milánói tőzsdeindexben szereplő papírok között a legnagyobb zuhanás, és a világ nagy autóipari társaságai közül a Fiat részvényei teljesítettek a legrosszabbul – írja a Bloomberg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik