Belföld

Autótemető – felszámolás alatt

A szaktárca szigorítaná a használt autók behozatalát. Ez átalakíthatja a hazai járműpark szerkezetét – kevesebb lesz a négykerekű matuzsálem az utakon, eltűnnek az utcai „autótemetők".

Már 2003. január 1-jén érvénybe léphet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium rendelete, mely a jelenleginél szigorúbb korlátokhoz köti az import járművek hazai használatának szabályait. A közel három évvel ezelőtt elfogadott szabályozás reformjára azért van szükség, mert az még a széles körben 1993-94 óta elterjedt, úgynevezett euro II-es követelményhez köti az import autók forgalomba helyezését. Ez konkrétan azt jelenti, hogy akkor 6-7 évben maximálták a behozható járművek életkorát, ám ahogy eltelt az idő, a rendelet változatlansága miatt ma már tízéves autókkal is lehet növelni az ország két és fél milliós járműparkját.

Egyedül a visszaélések ellen

A dinamikusan fejlődő használtautó-import vámkezelésével mindössze egyetlen, Budapesten működő vámhivatal próbál megbirkózni évek óta. A hetes számú vámhivatal monopóliumának elsősorban gazdaságvédelmi okai vannak – egy összefogott, könnyebben ellenőrizhető iroda talán kevesebb visszaélésre ad lehetőséget.  

Muzeális darabok magyaroknak

A „belépők” száma egy év alatt közel megduplázódott, így már naponta 800-1000 autóval nő a hazai utakat járó négykerekűek száma. 75 százalékuk már legalább 8-10 évesen érkezik.

A legfőbb forrás Nyugat-Európa, ahol jóval gyorsabb az elértéktelenedési folyamat. Az uniós tagországokban 6-8 éves autókat már igen nehéz eladni – hacsak nem talál a tulaj egy arra járó magyart. Nálunk ugyanis a tízéves, vagy még annál régebbi autókat is értékesíteni lehet, olyannyira, hogy a jelenlegi futó teljes állomány életkora 11,8 év.

A szigorítás célja azonban a kiszűrés – fogalmazott a Barna Péter, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium osztályvezetője a FigyelőNet kérdésére. A roncsfeldolgozásra fordított, jelenleg igen tetemes összeg csökkentését akarják elérni – tette hozzá.

Import autók: csak hét éven aluliak

A rendelettervezetben nem konkrét életkori korlátozás szerepel, ám a több szempontot is integráló feltételrendszeren egy hétévesnél idősebb átlagos autó nemigen „megy át”. Ez serkentheti a hazai használtautó-piacot – mondja az osztályvezető –, hiszen így éves szinten becslések szerint 50 ezer gépjárművel csökken a jelenlegi túlkínálat.


Autótemető – felszámolás alatt 1


Támogatja a tervezetet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. Elnöke, Győző Gábor a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy a rendelet nyomán emelkedhet a hazai piacon kínált használt autók ára. Ez különösen jól jön a finanszírozó cégeknek, melyek 2-3 éve még reális maradványértékkel számolva vehettek fel hitelt, ám a külföldről behozott használt gépkocsik dömpingje úgy lenyomta az árakat, hogy a négykerekű matuzsálemeket a korábban kalkulált érték töredékéért tudják csak értékesíteni.

Jön a katalógusár

Az is az importálók malmára hajtja a vizet, hogy a vámtarifa megállapítására szolgáló számlákon az esetek kilencven százalékában hamis adatokat tüntetnek fel – mondja Győző Gábor –, s ez tovább csökkenti a kereskedő költségein keresztül a végső árat. Egy tavaly módosított jogszabálynak eredményeképpen csak akkor kezd el “gyanakodni” a vámhatóság, ha a behozatali számlán szereplő vételár több mint 50 százalékkal tér el az összehasonlító értéktől. Korábban ez az érték 20 százalék volt.

A gépjárműimportőrök egyesületének kezdeményezésére a kormány változtatni kíván ezen a helyzeten. Várhatóan 2004. januárjától nem a számla lesz a vámérték alapja, hanem úgynevezett katalógusos rendszert vezetnek be, ami megszünteti a költségminimalizálásnak ezt a formáját. Az intézkedések együttes hatására jócskán megfiatalodhat a magyar járműpark, melynek ideális átlagéletkora szakértők szerint négy és hat év között lenne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik