Belföld

Ausztria fél a tranzitforgalomtól

Zárt ajtók mögött tanácskozott Wolfgang Schüssel a tartományok vezetőivel: a tranzitegyezmény vitás kérdésében kidolgozott javaslatot a kancellár nem kívánja a nyilvánosság elé tárni. A kényes téma Ausztriában csakis vitát válthat ki, márpedig ezzel nem kívánja rontani az elfogadtatás esélyeit. Schüssel a végső megoldást Koppenhágától várja, és a titokzatosság arra utal, hogy javaslata az eddigi merev elutasítással szemben némi kompromisszumkészséget tanúsít - írja a Népszabadság.

Az egyezményt Ausztria 1992-ben kötötte az EU-val, és a 9-es protokoll jelöléssel az osztrák belépési szerződés részévé vált. A megállapodás értelmében az országba belépő, és azon áthaladó nehézjármű műszaki állapota – a kén-dioxid-kibocsátással mért környezetkárosító hatása – arányában ökoponttal “fizet” az áthaladásért. Ha a pontok negyedévente meghatározott kerete kifogy, akkor vagy leáll a tranzitforgalom (ami lehetetlen), vagy – az osztrákok heves tiltakozása ellenére – Brüsszel megemeli a keretszámot.

Erre általában nincs szükség: a rendszernek is köszönhetően a járművek műszaki állapota oly mértékben javul, hogy a szám szerint 1,61 millió áthaladáshoz az 1995-ös 16,9 millió ökopont helyett az idén már 11 millió körüli keret elegendő, amely 2003-ban további 9,5 millióra zsugorodhat.

Az egyezmény másik korlátozó intézkedése, az úgynevezett “108 százalék-klauzula” az ausztriai szállítási menetek számának felső határát szabályozza, mégpedig oly módon, hogy az 1991-es év adatait veszi alapul száz százalékként, és ezt a mennyiséget évente maximum nyolc százalékkal engedi meghaladni. (Így jön ki a 1,61 millió áthaladás.) Ha a növekedés több mint nyolc százalék, akkor a következő évben csökkentik az ökopontok keretét – vagyis lényegében leszállítják az áthaladási engedélyeket. Így – legalábbis eddig – kétszeres volt a biztonság: e 108 százalékklauzula azt a célt szolgálta, hogy a tranzitutak száma akkor se haladhatja meg az 1,61 milliót, ha a jobb műszaki adatok miatt a szállító járművek kevesebb ökopontot használnak fel.

A Közép- és Kelet-Európából érkező tranzit szabályozására eddig külön megállapodások szolgáltak; ezeket az érintett országok EU-tagsága esetén ökoponttá alakítják – így a tranzitengedélyek száma nőni fog. Feltéve, ha a 2003 végén lejáró egyezmény meghosszabbításáról megszületik a megállapodás. Ebben a kérdésben Ausztria eddig semmilyen kompromisszumra nem volt hajlandó. Szomszédaival külön vitája is van: Németország követeli, hogy szállító járművei a német és a svájci határ közötti húsz kilométeres szakaszt ökopont felhasználása nélkül tehessék meg. Az érintett Tirol tartomány ebbe nem egyezik bele – hétköznaponként ezen a szakaszon így is 280 kamion halad át.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik