Belföld

A Nokia negyvenszázalékos részesedésre tör

A finn Nokia a mobiltelefon-készülékek piacának tízszázalékos vagy annál valamivel magasabb növekedésével számol jövőre. A vezeték nélküli infrastruktúra iparágának többi szegmensében viszont – várakozásuk szerint – további nehézségekkel kell szembenézniük.

A Nokia azt prognosztizálja, hogy a mobilkészülékek teljes piaci értékesítése 2002-ben eléri a 400 milliót, míg 2003 során tízszázalékos vagy annál valamivel magasabb növekedés várható – írja a Magyar Hírlap. A 2003-ban tapasztalható növekedés mozgatórugója az előfizetők számának növekedése és a stabilizálódó készülékcsere-ciklus kombinációja lesz. A vállalat elképzelései szerint az előfizetők száma a 2002 végén elért 1,1 milliárdról 2005-re mintegy 1,5 milliárdra nő, míg a készülékcsere-piac évi részesedése a jelenlegi 50 százalékról tovább emelkedik. Erről a Nokia vezetői a texasi Irving városában, a befektetők számára rendezett félévi vállalati stratégiai értekezleten számoltak be. Ma világszerte az előfizetők valamivel több mint negyede cseréli évente készülékét, és így körülbelül 2,5 éves készülékcsere-ciklus alakult ki. Ez a ciklus az elmúlt másfél év során tapasztalt növekedés után mostanra valószínűleg stabilizálódik, mely ösztönzőleg hat a további fejlesztésekre.
Jorma Ollila, a vállalat elnök-vezérigazgatója a befektetők előtt kijelentette: “Az iparági növekedés dinamikájának változása idején a Nokia áll a legjobb helyzetben ahhoz, hogy kihasználhassa az előttük álló lehetőségeket. Potenciális növekedési lehetőséget látnak az új termékkategóriák esetében, főként a játékokra, a képtovábbításra és a vállalkozói piacot érintő termékekre. A Nokiánál úgy látják, hogy 2002 során piaci részesedésük globálisan tovább nőtt, így egyre közelebb kerülnek a célként kitűzött 40 százalékhoz.”
A színes kijelzők, képtovábbítás, MMS (multimédiás üzenetküldési szolgáltatás) és a Java által lehetővé tett funkciók és szolgáltatások következtében a piac új szakaszba lép. 2002-ben a Nokia több mint 30 új telefonmodellt kínált, melyek közül több már e modern szolgáltatásokat is biztosítja.

2003 során a Nokia a tervek szerint 50-100 millió színes kijelzővel, MMS-, Java-funkcióval és böngészőtámogatással rendelkező készüléket szállít. Ezek közül mintegy tízmillió készülék a Nokia Series 60 felhasználói felületén alapul majd. Több mint 70 szolgáltató már beindította az MMS-szolgáltatást. (Többek között mind a három magyar GSM-társaság előfizetői küldhetnek, illetve fogadhatnak már képes üzeneteket az arra alkalmas készülékeken. A legnagyobb hazai társaság, a Westel Mobil Rt. olyan szolgáltatást is kínál, melynek keretében rövid videoklipek készíthetők és továbbíthatók. A Vodafone pedig 17 európai országban roamingot is biztosít MMS-t használó ügyfelei számára.)

A Nokia a 2002-es év egészére a vezeték nélküli infrastruktúra-piac mintegy húszszázalékos esésére számít, míg a vállalat érintett piacain 15 százalék körüli visszaesés várható. A piaci kilátások továbbra is kedvezőtlenek maradnak, mivel a szolgáltatók a készpénzbevétel fenntartására koncentrálva csökkentik befektetéseik mértékét. A Nokia elképzelései szerint 2003-ban a mobil infrastruktúra-piac egészén mintegy tízszázalékos visszaesés várható, míg a Nokia által lefedett piacok visszaesése 5-10 százalék között várható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik