Belföld

Mobilpiac – közel a határ?

Idén várhatóan a nagyszülőket és a 10-15 éves generációt lepik meg szeretteik karácsonyra mobiltelefonnal. Év végére a magyar mobilpenetráció elérheti a 70 százalékot.

A Hírközlési Főfelügyelet októberi jelentése szerint a mobil előfizetések, pontosabban a SIM-kártyák száma a hónap végén meghaladta
Mobilpiac – közel a határ? 1

a 6,4 milliót, ezek közül aktív, azaz az elmúlt három hónapban használt SIM-kártya 6,09 millió volt az országban. Ezzel a mobilpenetráció októberre elérte a 63 százalékot.

A piaci részesedések csekély mértékben változtak szeptemberhez viszonyítva: erősített a Vodafone, az aktív előfizetéseknek 11,67 százalékát birtokolja már, a Westel részesedése meghaladja az 50 százalékot – egész pontosan 50,09 százalék. A Pannon GSM-é volt az aktív előfizetések 38,24 százaléka október végén.

 A telítettség közelében

A szolgáltatók a jövő évre jóval szerényebb növekedéssel kalkulálnak, hiszen egy erős karácsonyi szezon után valószínűleg már csak a nagyon fiatal generációnak, valamint a technikai frászban szenvedő időseknek nem lesz telefonjuk hazánkban. A telítettség felé közelítő piacon egyre drágább az új előfizetők megszerzése, a meglévők megtartása, felértékelődnek az ügyfél-elégedettség és a lojalitásprogramok. A lassuló növekedésű piacon a szolgáltatók várhatóan mind inkább a nem hangszolgáltatások felé fordítják figyelmüket, nagyobb lesz a hangsúly a mobilmédiás – mobilinternet, mms és egyéb média tartalmak -, adatkommunikációs szolgáltatásokon.

Tíz hónap alatt 30 százalékos bővülés

2002 első tíz hónapjában a mobil-előfizetések száma tavaly decemberhez viszonyítva 30 százalékkal növekedett. Egyelőre nem ismerjük a hagyományosan erős november adatait, valamint hátravan a karácsonyi vásárlási dömping csúcsa, december. A mobilszolgáltatóknál az új előfizetések 30-40 százaléka rendszerint a negyedik negyedévre esik.

Tavaly a 15-20 évesek tipikus ajándéka volt a mobiltelefon, idén jellemzően a 10-15 éves generáció és a nagyszülők kapják majd a karácsonyra. Erős karácsonyi szezon után a mobilpenetráció megközelítheti a 70 százalékot.


Mobilpiac – közel a határ? 2

Akcióra akció 

A szolgáltatók alaposan felkészültek a karácsonyi szezonra, november utolsó napjaitól akciók zömével bombázzák a vásárlókat. Nem vállalkoztunk a lehetetlenre, a különböző kártyás szolgáltatások összehasonlítására, csupán a hozzájuk járó legolcsóbb készülékakcióknak jártunk utána. Mivel az egyes szolgáltatók élesen eltérő csúcsidőszak–kedvezményes időszak felosztást alkalmaznak, az egyes szolgáltatások korrekt összehasonlítása lassan már matematikai modellezés tárgya lehetne.

A Westel most 13 900 forintért egyféle Alcatel és kétféle Siemens készüléket kínál Domino csomagjához. Az ár magában foglal 800 forint belépési költséget és 4000 forintnyi lebeszélhető kártyát.

A Pannon GSM-nél a legolcsóbb akciós készülék az LG B1200-as telefon, 12 900 forintba kerül. Ebből Pannon Praktikum kártya esetén 3600 forint lebeszélhető, csakúgy mint a Bee csomagoknál, ám ez utóbbinál további 2000 forintnyi lebeszélhetőséget ad ajándékba a társaság.

A Vodafone Vitamax City kártyás előfizetéséhez a legolcsóbban 14 900 forintért Sagem MC3000-as készüléket választhatunk, ebből 2500 forint lebeszélhető. Bár az akciós készülék kicsit drágább, mint a másik két szolgáltatónál, érdemes megjegyezni, hogy a csúcsidős szolgáltatások közül a Vitamax bármely mobilhálózatba irányuló 54 forintos ára lehet a legvonzóbb.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik